Min har börjat rycka ganska ofta vid 1000-1500 varv, tycker även att den drar mer diesel nu. Verkstaden hittar inget fel och gissar att det är tomgångsmotorn som går in och höjer upp varvtalet när jag släpper ner den för lågt, köper inte den ursäkten riktigt då problemet uppstod vid ca 3000 mil. Är det någon annan som har haft liknande problem?
1,6 crdi SW2010.
Annons
Re: Rycker vid låga varvtal
2Servade min bil för 2 månader sedan och märkte att den började dra ca 2dl med per mil och rycker vid lågt varv...men firman hade inte gjort något.. väldigt konstigt fel...
3Det enda jag kan komma på är att när partikelfiltret regenereras så kan man få ryckig gång och högre bränsleförbrukning. Men är det ihållande skulle jag be dem byta bränslefilter.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
4Testa att ta av gubb keppsen! Låt motorn komma upp i temp! Å sen rocka loss lite , varva rejält på alla växlarna!! Kan fungera
Det e ju många som är för rädda om sin nya bil, å kör för länge för mesigt så den sotar igen
En jag känner hade detta på sin ceed 09:à och det blev bra
Det e ju många som är för rädda om sin nya bil, å kör för länge för mesigt så den sotar igen
En jag känner hade detta på sin ceed 09:à och det blev bra
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
6Min är verkligen inte igensotad pga gubbkörning det är jag heelt 100 på och bränslefiltret är bytt, om jag kör i jämn fart i tex 30km/h på trean så börjar fanskapet att hacka, mer bränsle har den tagit också efter att problemet uppstod. Verkstaden får inte fram några felkoder och hittar inga fel, men fel är det och jävligt trött börjar jag att bli på bilen.
7Min är också ryckig under 1500varv. Jobbigt när man ligger på 5:an och det blir 70 motorn går då under 1500 varv och jag måste lägga i 4:an för ryckningarna ska försvinna. Märkligt att ingen kan fixa detta problem
//Peter
//Peter
8Har en 2012 Diesel som gått 800mil håller helt med på ovan.frohlund skrev:Min är också ryckig under 1500varv. Jobbigt när man ligger på 5:an och det blir 70 motorn går då under 1500 varv och jag måste lägga i 4:an för ryckningarna ska försvinna. Märkligt att ingen kan fixa detta problem
//Peter
Men jag tycker även att min gått från ca: 0.52 till 0.58 per mil.
Märkligt att man inte kan få den att gå bättre på låga varv. Körde en 09a bensin, gick klockrent på låga varv inga problem att åka på högsta växelen (5an) i 50km. Har även hört att dom som chipsar dieselen blir av med problemet.
Någon som vet om Kia jobbar på/tänker förbättra lågvarvegenskaperna?
9Har precis kommit hem från verkstaden där de bytte ut EGR-ventilen som var defekt och uppdaterade till en ny programvara, det verkar ha gjort susen. Har inte kört mer än resan hem än men att bilen går betydligt jämnare märker jag klart i alla fall
Får väl se om bränsleförbrukningen minskar också när man har kört ett tag...