Annons

Förväntad körsträcka efter fulltank

1
Har kört 42 mil med den nya bilen. Den drog då 0,52 enligt mätaren. Tankade i går full tank så att vi såg dieseln i röret. Dieselmätaren visade också att tanken var full med råge. Kunde därefter avläsa att den förväntade körsträckan med den fulla tanken skulle bli 75 mil. Det skulle i sin tur innebära att den skulle dra cirka 0,71 lit per mil. Det verkat ju både orimligt enligt deklarationen, d v s 0,45 lit per mil, och min faktiska förbrukning under tidigare 42 mil 0,52. Om mätningen skullle utgå ifrån tidigare körning borde den visa en möjlig körsträcka på cirka 102 mil. Har även idag kollat och det är samma resultat, med minskning för dagens körning i cirka två mil. Mätaren är inte heller felaktigt inställd på miles. Bör jag vid första besök hos återförsäljaren be denne om att justera mätaren?

Hälsningar
Lasse
Kia Ceed SW Eco Komfort 2011, Sirius Silver
Annons

Re: Förväntad körsträcka efter fulltank

2
Det kan ju vara så att datorn visade 0,54 som ett genomsnitt på dina mil. Men de sista milen innan tankning var kanske ren stadskörning och då kanske datorn registrerat en högre förbrukning så används detta värdet för den uppskattade körsträckan efter tankningen.
Min teori, kan vara hur fel som helst. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Förväntad körsträcka efter fulltank

3
Färddatorn får du knappt aldrig att gå högre än75 mil kvar.

Detta beror på att det använder en flottör i tanken för att avläsa nivån och när nivån går över flottörens max så vet inte datorn det. De första 15 milen så kommer det fortfarande att stå 75 mil kvar tills dess nivån i tanken går under flottörens max och då förstår datorn att bränslenivån minskat.

Vi har här allihop samma fenomen.

Sen är det inte bra att tanka för fullt då det kan skada kolfiltret i locket vilket kan leda till att bilen börjar lukta diesel. Samt att det i extrema fall kan leda till att diesel läcker ut vid väderomslag.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"