Annons
Annons

Re: Framvagnsinställning?

3
SorentoUM skrev: 06 maj 2025, 07:01 Finns bara justering för Toe.
Camber och Caster har fasta lägen och är inte justerbart. Man kan lossa infästningarna och ändra värdena något, men bara ytterst lite.
Oj ok. Då måste dom länkarmar jag köpte på trodo.se varit helt galna. För bilens framvagn känns alldeles hård och styrningen är inte alls som den var innan. När man svänger känns det som att inställningen är helt fel på framvagnen. Tex om jag kör i spårvagnsspår nu så kommer det mycket däckskrik. Det gjorde det inte innan jag bytte. Sedan så hugger servot till innan fullt rattutslag. Alltså servot drar till den sista biten. När man svänger sakta så liksom hör man hur däcket låter mot små små grus. Sedan är den som sagt väldigt hård.
Dessa köpte jag https://www.trodo.se/lankarm-hjulupphan ... ve-94011al

Vet du om dom brukar byta länkarmar eller bara bussningar hos Kia?

4
Nu har jag gjort 4 hjuls inställning och bilen känns bättre. Synd att det inte finns någon funktion att lägga upp bilder. Då jag gärna hade laddat upp bild på resultatet. Så någon kunde kolla om det är bra värden. Servot känns dock lite styvare/trögare än innan jag bytte länkarmar och bilen är styvare i framvagnen. Men nu så rycker inte servot till vid kraftigare sväng. Och inget däckskrik när man kör på spårvagnsspår. Även inget konstigt släng från däcken vid körning över gropar eller brunnar.

6
SorentoUM skrev: 08 maj 2025, 15:58 Man kan lägga in bilder via Postimages.
Forumets egna bildhantering fungerar inte sedan många år tillbaka pga fullt utrymme.
Bra att det känns bättre i styrningen. Fick du utfört SAS-kalibrering och nollställning av moment på servo?
Hej! Nej ingen kalibrering eller nollställning. Tror inte den däckverkstaden jag var på hade dom funktionerna. Frågade Kia här i Göteborg om dom kunde utföra det. Då fick jag en konstigt svar att kontakta verkstaden som bytte länkarmar. Herregud!
Kollade med verkstad jag känner som har autocom men där fanns ej funktion till att göra något.
Ska försöka lägga in bild sedan på mätningen.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"