Annons

EJ "KIA-godkänd" och påför en värdeminskning på 20 000 kr

1
Jag vill dela med mig av en mycket frustrerande upplevelse med Hedin Automotive, Kia Helsingborg och hoppas få era synpunkter och råd kring hur jag bör gå vidare.
Jag leasar en KIA EV6 och har skött all service enligt de riktlinjer som angetts.
Den första servicen skulle ha utförts vid 3 000 mil, men på grund av en längre planerad resa i december 2023 kontaktade jag Hedin Automotive för att få vägledning. Vid det tillfället hade bilen gått ca 2 700 mil. Verkstaden meddelade att inga tider fanns innan jul, men att en mindre överskridning av serviceintervallet inte skulle innebära några problem. De rådde mig dessutom att vänta tills efter min resa och serva bilen runt 3 000 mil istället för tidigare. Jag litade på deras råd och genomförde servicen i början av januari 2024, vid 3 170 mil. Detta var den första servicen, och enligt serviceprotokollet byttes endast bromsvätska och ett luftfilter. Resten bestod enbart av kontroller, utan minsta anmärkning.

Trots att det handlar om en marginell överskridning på endast 170 mil har KIA nu nekat att godkänna bilen som "KIA-godkänd" och påför en värdeminskning på 20 000 kr vid återlämning. Det är helt orimligt med tanke på att jag handlat i god tro efter direkt rådgivning från en auktoriserad återförsäljare. Om jag fått rätt information från början hade jag naturligtvis ordnat servicen i tid någon annanstans.

Hedin Automotive påstår att de endast följer KIA:s regelverk, men de har samtidigt möjlighet att påverka KIA Sverige genom att tydliggöra omständigheterna i mitt fall – vilket de hittills vägrat göra.
Utöver detta försöker de även tvinga mig att betala för en service vid 6 000 mil, trots att jag anser att denna borde ingå i mitt serviceavtal.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande fall? Hur gick det för er? Vad skulle ni rekommendera att jag gör härnäst?

Tacksam för all input!
Annons

Re: EJ "KIA-godkänd" och påför en värdeminskning på 20 000 kr

2
Om du har det inspelat, skriftligt eller på mail att Hedin hävdat att det är OK att övertrassera milen och vänta med service har du rätten på din sida. Är det dock bara ord mot ord och Hedin inte erkänner, är du nog i det blå skåpet.
Servicetid / sträcka får under inga omständigheter överskridas, speciellt inte vid leasing (då man bara hyr bilen). Det är nolltolerans.
Sen är det upp till återförsäljaren vad de väljer att ta för kompensation. Hedin hör till de stora pojkarna och är inte rädda för att ta betalt, om man säger så.

Garantin på servicerelaterade delar är då förbrukad. Dock återstår all annan garanti som inte påverkas av service eller handhavande dvs nästan all elektronik i bilen. Så ur den synpunkten är det kanske inte hela världen, men bilen är ju inte servad enligt tillverkarens specifikationer, så därför faller ju andrahandsvärdet en del vid försäljning (eller återlämning efter avslutad leasing).

Försök komma i kontakt med personen du pratade med från början och förklara läget. Det är i princip allt du kan göra om du inte har hårda bevis.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"