Har en Rio bensin som lampan för partikelfilter tänds 2-3 ggr per år.
Senast idag fick jag kör motorväg i 1 timme för att släcka den.
Kör mycket korta sträckor och ibland nån längre tur.
Tips på hur man kan undvika att denna lampa tänds?
Annons
Re: Partikelfilter igen
2Tyvärr, det enda tipset är att köra längre rundor oftare samt undvika "gubbkörning". Låt motorn varva mer innan nästa växel läggs i. Man behöver alltså inte trycka mycket mer på gasen, utan bara vänta längre innan uppväxling.
3Samma här fast Kia Ceed. Min tänder lampan ännu oftare och bara vintertid. Irriterande att behöva köra långre sträckor titt som tätt för detta.Classe skrev: 09 dec 2024, 11:48 Har en Rio bensin som lampan för partikelfilter tänds 2-3 ggr per år.
Senast idag fick jag kör motorväg i 1 timme för att släcka den.
Kör mycket korta sträckor och ibland nån längre tur.
Tips på hur man kan undvika att denna lampa tänds?
4Viktigt att tänka på är också att detta är ingen felindikering (typ motorlampa), utan endast en varning om att partikelfiltret börjar bygga upp mycket partiklar.
Man måste alltså inte ut och bränna direkt när lampan tänds, utan ta det när tillfälle ges. Det tar oftast ett bra tag efter att partikelvarningen dykt upp till dess att det blir skarpt läge och motorlampan också tänds.
Så det är ingen panik (om det inte är besiktning dagen efter förstås).
Man måste alltså inte ut och bränna direkt när lampan tänds, utan ta det när tillfälle ges. Det tar oftast ett bra tag efter att partikelvarningen dykt upp till dess att det blir skarpt läge och motorlampan också tänds.
Så det är ingen panik (om det inte är besiktning dagen efter förstås).
5Tack vilken bra information! Tack!
Om motorlampan tänds tillsammans med partikelfilter är det då kört och verkstad som gäller?
Om motorlampan tänds tillsammans med partikelfilter är det då kört och verkstad som gäller?
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019