Annons

Dåliga glödstift?

1
Har en ceed sw my2017 1.6crdi, gått 9000miö ungefär, och jag inbillar mig nu när temperaturen krypit ner under hösten att bilen startar sämre och sämre. Den hoppar igång snabbt men motorn knattrar och går ojämnt några sekunder, låter nästan som den tänder dåligt på någon cylinder. Jag vill minnas att den inte gjort så tidigare vintrar, men jag är inte stensäker. Det är ju inget konstigt att en diesel är lite mer kinkig vid lägre temperatur men jag tycker det avviker mer än normalt. Om något är fel och den spottar diesel i avgasröret är det ju inte kalas för dpf och lnt direkt.

Så min fundering är om det kan vara ett eller flera glödstift som är kassa? Bilen verkar inte ge någon felkod men den kanske inte har någon diagnostik på glödstoften oavsett? Är det ett ”känt fel” eller är det bara jag som upplevt detta? Min tanke är att, om stiften är klassiska analoga, att mäta resistansen om det finns någon lättåtkomlig kontakt.

Jag har garanti kvar men är mindre sugen på att betala felsökningskostnaden om de inte hittar något fel på verkstan.
Annons

Re: Dåliga glödstift?

2
Ja det är ett eller flera glödstift som är kassa.
Nej, de är inte övervakade (sätter inga felkoder).
Ja, det är ett välkänt fel.
Resistansen ska vara ca 1 ohm per stift, men det är inte lätt att komma åt dom individuellt utan att plocka ner en massa detaljer först. Det finns en grövre kabel med ett grovt stift som matar alla fyra glödstiften, men att mäta ohm här ger inget. En tångamperemätare över denna kabel ska ge ett utslag på runt 60-65 A om alla glödstiften fungerar.
Glödstift räknas som slitagedelar, så någon ren garanti är det inte. Har du tur kan det gå på goodwill, men det beror på verkstaden - inget är garanterat.

Re: Dåliga glödstift?

4
Gör det själv!

Jag bytte precis på vår 2016. Strulade så fort det blev runt nollan, nästan omöjlig att starta. Visade sig att alla 4 var kass.
Dom satt lätt till och satt inte fast överhuvudtaget.

Har du lite meckarvana så testa. Mycket pengar att spara. Dock mycket pengar att förlora om du knäcker dom :)
Köpte NGK och betalade 1900.- för alla 4.
Kia Ceed Sw Gt-Line 2016

https://www.garaget.org/?car=406062

Re: Dåliga glödstift?

6
Bilen har börjat bli tjurig .Har problem med glödningen på min Kia, den glödgar endast en sekund på 12 volt därefter 2-3 sekunder på 2.6 volt, kan det vara fel på glödningsreläet, känns som att 1 sekunds glödning är alldeles för kort tid.

Re: Dåliga glödstift?

7
Jag har en kia ceed SW från -13. Den beter sig likt er beskrivning, så fort det är närmare nollan blir den svårare att starta, och de senaste dagarna vid -15 knappt alls. Försökt att glödga flera gånger när det är riktigt kallt och det hjälper föga. Förvånad att den ens startat vissa dagar.
Därför åkte jag förbi närmsta verkstad idag och diskuterade huruvida det är glödstiften eller ej, han frågade innan jag ens hann säga vad jag hade för bil om det var en Kia. Han var mycket övertygad om att mina glödstift var kassa, dessvärre hade de ingen tid och när jag försökt själv har jag varit för lat för att montera bort allt för att komma åt, men det verkar som jag får ta mig an problemet på riktigt och faktiskt få bytt alla 4.
Enligt verkstan var lösning nummer ett att byta glödstift, funkar inte det är glödrelät näst på tur då det (och annan elektronik) ofta strular i kalla temperaturer.

Re: Dåliga glödstift?

8
Lämnade in bilen hos Landrins, gick på 3000kr att byta alla fyra. Bytte alla samtidigt och struntade i felsökning, det var ganska solklart att stiften var dåliga och är ett par stift kassa så går säkert resten sönder snart. Visst, man kan spara lite pengar på att meka själv men jag hade inget garage vid den tidpunkten och har fått nog av att stå och mecka motor kallt och frysa fingrarna av mig.

Det var glödstiften som var dåliga för motorn startar hur fint som helst efter bytet i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "Problem"