Annons

Ladda batteriet Ceed 2020 (ej hybrid)

1
Servade nyss vår bil, en Kia Ceed 1.4 från 2020. De uppgav att spänningen i batteriet var aningen lågt och tyckte jag borde ladda det. Både plus och minus göms under några slags "lock" och gissningsvis är batteriet fastskruvat någonstans också.

Behöver jag koppla ur batteriet ens? Är det en dålig idé att ladda det när batteriet fortfarande är inkopplat i själva bilen? Om jag skulle lyfta ut batteriet skulle jag ladda både på plus och minus och inte sätta minus på ett jordat ställe, men det kanske är skillnad om batteriet fortfarande är monterat på bilen?
Annons

Re: Ladda batteriet Ceed 2020 (ej hybrid)

3
SorentoUM skrev: 23 okt 2023, 08:41 Du bör ladda det på plats och inkopplat i bilen.
Det är bäst att koppla minusklämman mot jord på bilen (eller åtminstone innan batterisensorn), så fattar batterisensorn och styrenheten att batteriet har fått laddning.
Man behöver inte gå in med data och säga till att batteriet har laddats? Hade en BMW som man var tvungen att säga till bilen att den laddats även om du byter batteri säga till bilen.

Re: Ladda batteriet Ceed 2020 (ej hybrid)

4
Nej, någon sådan funktion finns inte (endast indirekt, som vid frånkoppling av batteriet)
Batterisensorn skickar data till motorstyrenheten, som i sin tur räknar ut värdena och bestämmer SOC och SOH.
(State Of Charge/Health).
Om man kopplar loss batteriet och ansluter igen, tar det 4 timmars vilotid (tändning av, bilen låst) för systemet att räkna ut nytt SOC och SOH, och därefter göra så att tex ISG (auto start/stopp) fungerar igen (om villkoren uppfylls).
Typ som att nollställa systemet och värdena
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"