Annons
Annons

Re: Byta 12V batteri?

3
Bytt batteri på verkstad. Saknade verktyg (trodde jag). Visade sig att man fick plocka ut "verktygslådan" under golver i bagageutrymmet och ta bort en sargen under batteriluckan för att komma åt.

Själva bytet av batteri var odramatiskt. Allt funkade normalt direkt nya batteriet var inkopplat.

/J

Re: Byta 12V batteri?

4
Jag har en Kia Niro 2020, om man kör mycket på bara el så används 12V batteriet mycket utan att det laddas så man måste underhålls ladda detta lilla batteri också. Jag gör de varje helg under natten annars tar batteriet slut och behöver bytas ut till en dyr kostnad.

Re: Byta 12V batteri?

5
12 voltsbatteriet laddas så länge HV-batteriet laddas. När laddningen avslutas (HV-batteriet fullt) avslutas även 12 voltsladdningen.
12 voltsbatteriet laddas även så länge bilen är i READY-läge, dvs under ALL körning.
Dock är det inte fel att underhållsladda 12 voltsbatteriet på helgerna, då detta batteriet är väldigt klent och tåler inte speciellt mycket urladdning.

Re: Byta 12V batteri?

8
En KIA Niro laddhybrid är ingen elbil den ska man köra så att man använder bensinmotorn med jämna mellanrum då får man inga problem med lilla 12v batteriet alls. Jag kör ca 50% av milen på bensin med laddhybriden under året Laddhybrider ska gå minst 20-25% av milen på bensin annars har man nog gjort fel bilval.På vintern när min laddhybrid går mest i EVläge korta turer i stan mellan laddningarna låter jag den tidvis köra HEV läge några mil så att bensinmotorn går ordentligt då får man samtidigt det lilla batteriet fulladdat. Det lilla batteriet inga som helst problem inte alls för litet om man kör bilen rätt som en laddhybrid ska köras, Den som kör laddhybriden i huvudsak som elbil får garanterat problem med lilla batteriet och troligen även med bensinmotorn på sikt. Välj en renodlad elbil istället

Re: Byta 12V batteri?

9
bengt39 skrev: 20 nov 2023, 14:40 En KIA Niro laddhybrid är ingen elbil den ska man köra så att man använder bensinmotorn med jämna mellanrum då får man inga problem med lilla 12v batteriet alls. Jag kör ca 50% av milen på bensin med laddhybriden under året Laddhybrider ska gå minst 20-25% av milen på bensin annars har man nog gjort fel bilval.På vintern när min laddhybrid går mest i EVläge korta turer i stan mellan laddningarna låter jag den tidvis köra HEV läge några mil så att bensinmotorn går ordentligt då får man samtidigt det lilla batteriet fulladdat. Det lilla batteriet inga som helst problem inte alls för litet om man kör bilen rätt som en laddhybrid ska köras, Den som kör laddhybriden i huvudsak som elbil får garanterat problem med lilla batteriet och troligen även med bensinmotorn på sikt. Välj en renodlad elbil istället
Bengt har helt rätt för sig. Kan bara instämma, men vill ändå inflika att 12v batterierna är klena och mår bra av att underhållsladdas lite då och då.

Re: Byta 12V batteri?

10
[/quote]Bengt har helt rätt för sig. Kan bara instämma, men vill ändå inflika att 12v batterierna är klena och mår bra av att underhållsladdas lite då och då.
[/quote]
Jo men visst är det så att ladda kan vara nödvändigt Man kan också jämföra när man är i fjällen och kallstartar sin bil några gånger per dag och bara kör tur o retur skidbacken Det kräver laddning flera gånger i veckan och sker då oftast med några mils extra körning några gånger veckan om laddare inte finns tillgänglig.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"