Annons
Annons

Re: Det går ju att ladda hem kartor nu.....eller?

4
Beson skrev: 29 sep 2022, 12:17 Jag har uppdaterat min Niro PHEV MY20 gen5W för nån månad sedan. Det funkade utan problem.
ok Jag har gen5 compact tydligen. Har inte vågat testa ännu.....

Är det ok här i Sverige att göra så här nu? Innan va det ju så noga att det bara va vid service som man fick ny map.
Om detta är ok så är detta mycket bättre ju. Hur lång tid tog det att ladda ny kartan? fick du ny software oxå? alltså nya funktioner?
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017

Re: Det går ju att ladda hem kartor nu.....eller?

5
Mycket bättre... 😳 Nja.
Så många buggar som alla dessa AVN-varianter dragits med sedan januari då allt släpptes...
De har nästan precis blivit fixade (alla utom en)
Det är alltid bäst att låta verkstaden göra uppdateringen, då de oftast har koll på vad som funkar och vad som INTE funkar.
Och skulle något gå fel när man provar själv finns inga garantier.

Re: Det går ju att ladda hem kartor nu.....eller?

7
Jo, det är samma. Med skillnaden att KIA-verkstäderna har tillgång till fler versioner till de olika AVN-systemen.
Den senaste buggen gjorde så att skyltavläsningen inte fungerade och aktuell hastighetsbegränsning visade (---) i displayen och i kombiinstrumentet.
Detta är nu fixat (förutom på AVN 4.x).
Det finns dock några småbuggar (som förisso knappt är märkbara) kvar i vissa versioner.
Men detta har den tekniker som håller på med uppdateringar på KIA-verkstaden koll på (oftast iaf)

Re: Det går ju att ladda hem kartor nu.....eller?

8
Jag har en Niro PHEV MY20, och uppdaterade själv AVN5W i maj.
Versionsinfon i bilen säger 22 02 11. Var på service 22-08-15, men fick ingen ny uppdatering då.
Fanns ingen nyare än den jag hade enl verkstaden. Om man kollar versionen som nu är nedladdningsbar, så är den från 22-05. Så då kan man ju fundera varför jag inte fick den uppdateringen på servicen. Det hade ju iaf gått 3 mån från utgivningen till min service.

Kan man i den nedladdade filen se vilken programvaruversion det är?
Jag har då iaf inte hittat den infon, fast jag sökt med ljus och lykta bland filerna.

Re: Det går ju att ladda hem kartor nu.....eller?

10
Nu är maj versionen av mjuk och karta installerad. Jag har AVN compact gen5. Tog ner den på ett sd kort, tog ca 30min. Sen satte jag det i bilen och den fattade direkt o frågade om jag ville uppdatera. Svar JA. Tog ca 15-20 min med omstart ett par gånger. Allt funkade men jag tappade mina sparade hem, jobb adresser. Inga stora problem. Allt verkar funka som det ska, tycker det är lite sämre "upplösning" på den nya kartan dock. En ruta uppe i högra hörnet skymmer om man e uppkopplad osv. är ju inte så smart. MEN......var hittar man en manual på navin? Gissar att när man har navin igång så är blå färg på den tänkta vägen= ingen live-koppling. Gul= vägarbete grön = uppkopplad ock ok. Men jag är inte säker. Någon som vet var det finns en manual som gäller de senaste ändringarna i mjukvaran? Antar också att det kommer ut en ny karta nu i november. Iaf om man ska gå på hur det kommer ut historiskt. Va det inte Navtech innan som kartleverantör och nu är det TomTom? nån som vet?
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"