Annons

Bromsproblem handbroms

1
Fick anmärkning på detta hos bilprovningen och undrar nu hur man fixar till det? Har läst lite forum utomlands och konstaterat att många klagar över den totalt bristfälliga funktionen på p-bromsen, fattade inte riktigt hur de menar med självjusteringen och justeringen av själva bromsen? englisiska är ju inte så lätt :-)
Nya belägg blir det ju förståss och allmän koll av hur det ser ut. /Acke
Annons

Re: Bromsproblem handbroms

2
Hej Acke!

Jag har en ny KIA Soul och hade nyss samma problem att handbromsen inte tog i dom undre lägena och man fick dra den ända längst upp för den skulle ta. Lämnade in den då på verkstaden så gjorde dom en justering av den bara. Dock vet jag inte hur det är med en lite äldre modell med belägg och sånt.

Mvh Pontus
Back in a Kia Rio 1,25 Launch Edition
Volvo V70 2,4L 170hk Classic
New. Bmw 116d M-sport
Old. KIA Soul 1,6 CRDI EX Komfort

Re: Bromsproblem handbroms

3
Fick anmärkning på detta hos bilprovningen och undrar nu hur man fixar till det? Har läst lite forum utomlands och konstaterat att många klagar över den totalt bristfälliga funktionen på p-bromsen, fattade inte riktigt hur de menar med självjusteringen och justeringen av själva bromsen?
Har du den lilla pedalen och frigörande handtaget? Tog ett tag innan jag lärde mig använda parkeringsbromsen. :mrgreen:
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Bromsproblem handbroms

7
Eftersom Parkeringsbromsen påverkar bakhjulen och därmed sitter innanför bakre bormsdisken bör man titta på verkstadsanvisningarna. OBS det kan vara skillnader i årsmodell och utförande (USA/Canada) då dessa instruktioner är hämtade från Kia TechInfo. :thumbup: :thumbup:
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Bromsproblem handbroms

8
Jag har en carens 05, Jag tycker handbromsen är dålig trots att jag ber verkstaden spänna den när den är på service, dock inte fått nedslag på besiktningen, Kan beror på att handbromsen inte går på bromsbackar utan använder bromsklossarna, Har svårt att få bilen att stå still i branta backar om jag inte lägger i växel. Nån som har samma problem?

Re: Bromsproblem handbroms

9
Har du parkeringsbroms med spak (hederlig gammal handbroms) eller pedal med frigörarhandtag? I det senare alternativet påverkas parkeringsbromsen av bromsbackar som sitter i bromstrumman bakom bromsskivan. Justering sker som man gjorde på den gamla goda tiden med trumbromsarna.
se bilagan ovan "Parkin Brake Repair Procedures.pdf " ;)
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Bromsproblem handbroms

10
Hej

Jag har gamal hederlig handbroms spak som sitter i mitten, Tycker den tar uselt, Man måste dra spaken ordentligt för att våga lämna bilen i uppförsbacke. Min handbroms går på klossarna, blev varse om det när jag skulle byta klossar bak, Så det var att lämna till verkstad istället
Skriv svar

Återgå till "Carens"