Annons

Dct-Lådan

1
Hej !
Har märkt i sommar när bilen stått i garaget över natten, att den rycker på 1:ans växel DCT, när man rullar iväg.
Tror det fanns en annan tråd tidigare om detta. Vad beror det på ?

Sedan har jag märkt (när jag stänger av allt ljud från stereon) att det finns ett tyst diskret knarr ljud (förmodligen från vxl-lådan) på 2:an och 3:an växel.
Det låter inte i samma takt som hjulen rullar, utan det är lite längre intervall. Någon som har märkt samma ljud ?

Min bil en diesel, har rullat ca 7300 mil, 2019.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Annons

Re: Dct-Lådan

2
anbr skrev: 16 jul 2022, 18:59 Hej !
Har märkt i sommar när bilen stått i garaget över natten, att den rycker på 1:ans växel DCT, när man rullar iväg.
Tror det fanns en annan tråd tidigare om detta. Vad beror det på ?

Sedan har jag märkt (när jag stänger av allt ljud från stereon) att det finns ett tyst diskret knarr ljud (förmodligen från vxl-lådan) på 2:an och 3:an växel.
Det låter inte i samma takt som hjulen rullar, utan det är lite längre intervall. Någon som har märkt samma ljud ?

Min bil en diesel, har rullat ca 7300 mil, 2019.
Hej! Har samma problem med att lådan/kopplingen hugger vid kall motor. Har i princip varit så sedan ny. Men blivit värre senare tid.

Re: Dct-Lådan

3
Jag har testat att: Föra växelspaken från P till D lite långsammare än tidigare, och att vänta några sekunder när läget är i D innan jag släpper bromsen, då funkar det utan hopp och ryck. Verkar som att lådan inte hinner med riktigt om man har för bråttom. Hoppas det är ett "quickfix" på problemet.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Dct-Lådan

4
Väldigt vanligt på DCT-lådorna.
Finns en nyligen släppt mjukvara som KAN förbättra ryckningarna, men har det gått för långt kommer det inte hjälpa helt.
Och då är enda lösningen en ny DCT-kopplingssats.

Re: Dct-Lådan

5
SorentoUM skrev: 30 jul 2022, 16:18 Väldigt vanligt på DCT-lådorna.
Finns en nyligen släppt mjukvara som KAN förbättra ryckningarna, men har det gått för långt kommer det inte hjälpa helt.
Och då är enda lösningen en ny DCT-kopplingssats.
Hej igen !
Jag fortsätter enligt mitt förra inlägg i tråden, att föra växelspaken sakta mellan P - och - D. Och att vänta några sekunder att släppa på bromsen, efter att växelspaken hamnat i D-läget.
Jag tycker det funkar bra, utan ryck och hopp.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Dct-Lådan

6
Jag har blivit riktigt trött på detta att varje morgon ha en bil som hoppar hugger sig fram dom första metrarna. Kia gjorde en test på lådan nyligen kommer inte ihåg vad testet hette men den klara sig. Klart den gjorde då den inte stått en hel natt. Och då det endast händer vid uppstart på morgonen för att sedan försvinna. Men det e riktigt jävligt dom första metrarna. Har bara blivit värre o värre.

Re: Dct-Lådan

7
Det var ett Judder-test som gjordes då Gaspo.
En trevlig nyhet är då att det inte längre krävs ett Fail Judder-test. Nu räcker det med ett dokumenterat klagomål, så kan verkstaden byta kopplingssats.
Så hör av dig till KIA-verkstad. Lämna bil på kvällen innan så den är riktigt kall när verkstaden ska prova, så ska du nog få kopplingen bytt.

Re: Dct-Lådan

8
SorentoUM skrev: 01 sep 2023, 10:01 Det var ett Judder-test som gjordes då Gaspo.
En trevlig nyhet är då att det inte längre krävs ett Fail Judder-test. Nu räcker det med ett dokumenterat klagomål, så kan verkstaden byta kopplingssats.
Så hör av dig till KIA-verkstad. Lämna bil på kvällen innan så den är riktigt kall när verkstaden ska prova, så ska du nog få kopplingen bytt.
Tack för svar! Dock är jag säker på att verkstaden kommer neka detta. Dom nekar det mesta och spelar allmänt ovetandes om saker.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"