Annons

Kia cee'd sw 1.6 CRDi DCT(Automat), 136hk, 2017 frågor

1
Hej!
Köpte nyligen en begagnad Kia Ceed SW som en äldre herre haft i 5 år och brukat ca 10 000 mil. Bilen luktar fortfarande ny, och känns som ny.

Har ingen riktig erfarenhet av Kia sedan innan men än så länge är jag mycket nöjd. Men har ett par frågor som uppstått i dagarna vid körning.

Det är automatlåda med dubbelkoppling för mjuk övergång vid växling. Och den är verkligen mjuk! Men ibland när den skall byta växel så är det som att den "slirar" på kopplingen innan växlingen sker. Är detta något jag bör oroa mig över, eller finns där en förklaring till detta?

En annan sak är att mina plastkåpor som sitter nere vid svankstöds-knappen på sätena har gått sönder i fästena, på båda framsätena. Flera som har detta problem? Täcker nybilsgarantin detta? Jag kan tycka den bör då det verkar vara en sjukdom på bilmodellen.

Ser fram emot att höra era svar! Tack på förhand för svar & läsning!

Mvh
H.N
Annons

Re: Kia cee'd sw 1.6 CRDi DCT(Automat), 136hk, 2017 frågor

2
DCT är en manuell växellåda med automatiskt manövrerad dubbelkoppling och växlingsaktuatorer.
Alltså ingen riktig automat.
Att den slirar vid iläggning KAN betyda att kopplingen börjar bli dålig. Ta den till auktoriserad KIA-verkstad och låt dom utföra ett Judder-test. Får bilen nerslag på Judder-testet bytes hela dubbelkopplingen ut på garanti. Om testet visar normalt får du leva vidare med det. Men detta är mest om du tycker att kopplingen hugger vid igångkörning (främst kall).
Det går även att utföra en omlärning av växellådan. Detta kan hjälpa mot slirning om kopplingen inte blivit allt för sliten.

Plastkåporna går inte på garanti då det är yttre åverkan som gjort att de gått sönder.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"