Annons

Vad ingår i en "vanlig" service för diesel?

1
Fick precis en orderbekräftelse och offert på service av min Cee'd SW CDRI 1.6 och började skratta högt. Bilen har rullat 4900 mil och den auktoriserade märkesverkstaden vill ha 10.001 kr för besväret. Tänkte att något blivit fel och ringde upp den som skickat offerten. Svaret blev att det var en "stor" service där olja och filter ska bytas. Kontrade med att olja ska väl bytas vid varje service och att både han och jag vet att ett oljebyte och några luftfilter knappast kan rendera i en kostnad på 10.000 kr. Då kom argumentet att bromsvätskan ska bytas med och att arbetet tar fyra timmar. När inte heller det övertygade mig kom argumentet att "det är KIA som sätter priserna och inget vi kan påverka".

Nu tar jag bilen till en annan verkstad men är så klart fundersam över vad som ska ingå i den andra servicen för denna modell. Det enda jag hittar är det som KIA kallar för "Grundlig service" som mappar ganska bra mot vad verkstaden har angett i offerten.

Byte av olja och oljefilter
Byte av Luftfilter
Byte av Kupéfilter
Byte av bränslefilter
Byte av bromsvätska

Samt en massa kontrollpunkter som de fyller ut texten med för att det ska se ut som att det är väldigt mycket som ingår. Typ att kontrollera säkerhetsbälten och fylla på spolarvätska...

Jo, jag skulle kunna serva bilen själv men det är ju fortfarande nybilsgaranti kvar på den och då krävs ju stämplar. Sedan kvarstår frågan om KIA verkligen sätter servicepriserna för sina auktoriserade verkstäder runt om i landet?
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"