Annons

Knackande missljud 1.6CRDI

1
Hej,

Efter 5 så gott som problemfria år så är det väl dags att något ska gå fel!

Idag när bilen var kall så ville den inte starta som den ska, krävdes flera försök och jag behövde ha tändningen på långt efter att glödstifts-lampan slocknat för att den skulle starta. Detsamma gällde flera startförsök efter när bilen fortfarande var kall.

När den väl startade så började den låta riktigt illa med ett knackande så högt att det gör ont i öronen om man lyssnar vid motorn.
Ljudet är varvtalsbundet och låter hela tiden, även när motorn är varm och om jag kör och stänger av tändningen så motorn dras runt avstängd.

Den går i princip som den ska men sackade lite vid full gas ett par gånger men återhämtade sig snabbt.

Jag har försökt lyssna mig fram och använda en mejsel för att känna och det känns kraftigast genom mejseln när jag håller den mot högtrycksdieselpumpen.

Någon som varit med om liknande?

Film på ljudet:
Annons

Re: Knackande missljud 1.6CRDI

3
SorentoUM skrev: 15 nov 2021, 14:21 Troligtvis ett eller flera glödstift som är dåliga.
Att dåliga glödstift skulle bidra till startproblem är rimligt, men det borde inte orsaka knackandet när motorn väl är igång.

De knackande ljudet kvarstår och låter likadant i arbetstemp också, därav tänker jag på trasig spridare eller i värsta fall sträckt kamkedja.

Re: Knackande missljud 1.6CRDI

4
Den kan låta så så länge den är kall, men om den fortsätter missa även när motorn är varm är det nog något annat också.

Såvida inte ett av glödstiften har spruckit och släpper ut kompressionen, därav att den missar och flåsar på en cylinder hela tiden.

Annars kan det ju även vara en igensatt spridare som aldrig öppnar.

Re: Knackande missljud 1.6CRDI

5
SorentoUM skrev: 15 nov 2021, 15:44 Den kan låta så så länge den är kall, men om den fortsätter missa även när motorn är varm är det nog något annat också.

Såvida inte ett av glödstiften har spruckit och släpper ut kompressionen, därav att den missar och flåsar på en cylinder hela tiden.

Annars kan det ju även vara en igensatt spridare som aldrig öppnar.
Så jag tänker med, men grejen är att den inte missar.
Den går på alla 4 cylindrar och går att köra som vanligt. Hade man varit döv så skulle det inte märkas.
Tankade bilen till halv tank när jag åkte testsvängen och sen dess startar den som den ska direkt när den är kall också och lampan för glödstift en lyser inte onormalt länge.

Ljudet är exakt samma om jag kör och slår av tändningen i farten med växel i, så det borde inte heller vara kompritionsrelaterat för det borde rimligtvis ändras vid gaspådrag/motorbroms men oavsett vad jag gör så är ljudet detsamma så länge motorn roterar
Skriv svar

Återgå till "Problem"