Annons

Var sätta domkraften?

1
Snabb fråga: var sätter jag domkraften när jag ska byta hjul? Hittar inga tydliga lägen överhuvudtaget. Ramlade ner en dm snö i natt och det är inte läge att chansa längre även om snön försvinner imorgon (ska vara 8 plusgrader igen)... Tänkte slippa köra/bogseras till en verkstad för att byta hjul som instruktionsboken antyder att man ska göra.
Annons

Re: Var sätta domkraften?

2
Om du tittar under ser du en silverfärgad skena som går lite utanför batteripacken. På skenan finns två små hack. En bit från fram- och bakhjul. Mellan dem skall domkraften anbringas. Nu är skenan ca 5 mm tjock, så en adapter i form av en puck man sågat en skåra i eller motsvarande rekommenderas samt en enkel garagedomkraft.

Re: Var sätta domkraften?

3
Om du tittar under ser du en silverfärgad skena som går lite utanför batteripacken. På skenan finns två små hack. En bit från fram- och bakhjul. Mellan dem skall domkraften anbringas. Nu är skenan ca 5 mm tjock, så en adapter i form av en puck man sågat en skåra i eller motsvarande rekommenderas samt en enkel garagedomkraft.

Re: Var sätta domkraften?

4
Yes, svaret kom lite väl sent, kanske :), men det var precis så jag gjorde.
Gillar inte den där härdade lilla plåtflärpen och hittar inga egentliga vettiga/säkra övriga lyftpunkter för garagedomkraft; känns som att saxdomkraftens infästningsställe är ett mycket bra ställe för rostangrepp med tiden.
Nåväl:
Sågade en skåra i en hockeypuck, satte en till (barn)hockeypuck under hockeypucken som tryckavlastning för hockeypucken med skåra, och lyfte med garagedomkraft på det sättet; gick utmärkt. Värt att notera att det är en ganska hög plåtskena, så krävdes ganska djup skåra i pucken..
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"