Annons

Hur tvättar du bilen?

Hemma på uppfarten med svamp och trädgårdsslang
Antal röster: 16 (47%)
På en gör det själv station med högtryck och skumborste
Antal röster: 16 (47%)
I en automattvätt
Antal röster: 2 (6%)
Antal röster: 34

Re: Hur tvättar du bilen?

11
lalle skrev:ugnsrent på alufälgarna ?
35 kr för en flaska, räcker till minst 8 fälgar. Löser det som inte fälgrengöringsmedel klarar.
Se till att ha handskar. Spolaav med högtryck, låt torka, lägg på ugnsrent på fälgen, låt verka en stund. Kör runt med en diskborste, skölj av med högtryck. Som nya. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Hur tvättar du bilen?

13
Ronnie skrev:
lalle skrev:ugnsrent på alufälgarna ?
35 kr för en flaska, räcker till minst 8 fälgar. Löser det som inte fälgrengöringsmedel klarar.
Se till att ha handskar. Spolaav med högtryck, låt torka, lägg på ugnsrent på fälgen, låt verka en stund. Kör runt med en diskborste, skölj av med högtryck. Som nya. :)
Lite nyfiken bara, vad är det som inte fälgrengöring eller avfettning skulle lösa, som
Mr Muscle klarar av? ;)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Hur tvättar du bilen?

14
toni skrev:
Ronnie skrev:
lalle skrev:ugnsrent på alufälgarna ?
35 kr för en flaska, räcker till minst 8 fälgar. Löser det som inte fälgrengöringsmedel klarar.
Se till att ha handskar. Spolaav med högtryck, låt torka, lägg på ugnsrent på fälgen, låt verka en stund. Kör runt med en diskborste, skölj av med högtryck. Som nya. :)
Lite nyfiken bara, vad är det som inte fälgrengöring eller avfettning skulle lösa, som
Mr Muscle klarar av? ;)
Har testat en del olika fälgrent. Vad ska man kalla det, gula hinnan? Den gultonade missfärgning som blir på fälgarna av bl.a. bromsarna. Den brukar vara jobb med att få bort. Dessutom så är det oftast billigare. Men fråga Moergan, han blev iaf impad. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur tvättar du bilen?

15
Okej bara nyfiken på _vad_ du menade, ville inte verka spydig :) Jag är
extremt nöjd med mitt, med tanke på att det är såpass kraftigt, effektivt och ändå
väldigt drygt, så det blir inte så dyrt i längden.

Men när den är slut, skall jag bums testa Mr Muscle, alltid kul med något "nytt" :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Hur tvättar du bilen?

16
toni skrev:Okej bara nyfiken på _vad_ du menade, ville inte verka spydig :) Jag är
extremt nöjd med mitt, med tanke på att det är såpass kraftigt, effektivt och ändå
väldigt drygt, så det blir inte så dyrt i längden.

Men när den är slut, skall jag bums testa Mr Muscle, alltid kul med något "nytt" :)
Alla har vi våra favoriter. :) Själv skulle jag aldrig köpa nanogrejer till vindrutan när Biltema har "Rain off". Eller Maguires hela produktserie, när hagmans har liknande. Därför letar jag efter billigare alternativ som är minst lika bra som de dyrare.

Testade något helt misslyckat på vår andrabil. Trodde man kunde ha torkmedel från diskmaskinen i sköljvattnet på bilen. Det finns ju någon tillsats som gör att man slipper kalkfläckar på biltvättarna. Fick tvätta om bilen efteråt iaf. :)


Så spydig, nä för f*n :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hur tvättar du bilen?

17
Ronnie skrev:Alla har vi våra favoriter. :) Själv skulle jag aldrig köpa nanogrejer till vindrutan när Biltema har "Rain off". Eller Maguires hela produktserie, när hagmans har liknande. Därför letar jag efter billigare alternativ som är minst lika bra som de dyrare.


Testade något helt misslyckat på vår andrabil. Trodde man kunde ha torkmedel från diskmaskinen i sköljvattnet på bilen. Det finns ju någon tillsats som gör att man slipper kalkfläckar på biltvättarna. Fick tvätta om bilen efteråt iaf. :)

Så spydig, nä för f*n :)



Jo men jag är helt på din linje, därför var det intressant med Mr Muscle som förslag från dig
för ett tagsedan ;)
Skall själv köpa BIltemas vaxschampo nu nästa gång, har nyss haft Turtles nanaschampo, men det var
inte direkt något vidare, så jag antar att Biltemas version iaf är i samma klass, och mkt billigare =)
Sugen på ett schampo från just Maguires med vax i, men även om det är drygt känns det segt och
lägga över 200kr, även om det är 1.4l =)

Intressant försök där med torkmedlet hehe, man lär sig av sina misstag som tur är iaf :lol:
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Hur tvättar du bilen?

18
Första tvätten gjord ! Okq8´s miljöväliga avfettning :arrow: Turtle Nano extreme shampoo :arrow: tork med sämsskinn = VG (fälgarna tvättar jag nästa gg) resultatet blev bra känns lite svårt att misslyckas på en bil som är 4 dagar gammal . regnade som F-n i Tisdags när vi hämtade den därav den snabba tvätten men ett väl godkänt blir betyget :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"