Annons

Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

1
Besiktade bilen idag och fick underkänt på ett flertal punkter.
De stora biltarna var handbromsen och styrleden.

Börjar med Handbromsen....

Parkeringsbroms totala bromskraft var för låg.
Värdena låg på 1.4 (vänster bak) och 1.1 (höger bak).

Det jag noterar är dock att när man tittar ned i handskfacken så är det nått snett i handbromsen (se bild). Det är som att den ena sidan har en kortare vajer än den andra.

Tänkte därför att jag köper följande delar och monterar:
Vajer, reparationskit (själva vajern)
Handbromsbackar
Monteringssats

Hur fungerar bromsarnas funktion där bak dvs. är värdena 1.4 resp. 1.1 endast för handbromsen eller avser det även hjulbromsarna också? (bromsklossarna runt bromsskivan) :roll:
Funderar på om jag måste byta bromsklossar samt (om de är dåliga) även bromsskivorna där bak. :eh:

Tar tacksamt emot tips kring ovanstående om det är något jag missat eller tänkt fel.
Senast redigerad av KurtB den 01 feb 2021, 12:53, redigerad totalt 2 gång.
Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

6
KurtB skrev:Jag har minskad ned dem och får dem i det läget att de laddas upp i editerarläget men de laddas ej upp när jag skickar inlägget.
Bilden är 867kb
Har för mig gränsen är löjligt låg, 100kb eller så.

Använd https://forumbilder.com/?lang=sv
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

8
Bry dig inte om vajern i första läget. Det är nästan aldrig fel på den.
Plocka av bromsarna bak och se hur det ser ut och utgå därifrån.
Kontrollera armen (som vajern hakas fast i) som går ut till backarna, för den brukar däremot nästan alltid kärva, och kan göra så att backarna slits i förtid och det blir konstiga bromsvärde.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

9
Tack för svar sorrento.
Då köper jag bromsbackar, bromsskivor, bromsklossar och monteringssats till bromsbackarna.
OM fästet som håller vajrarna till respektive däck fortfarande är snett (se bilden) efter jag monterat nya grejer, behöver jag då vidta någon åtgärd?
Jag tänker att det. Ser ut som något blivit fel och att den endast drar åt ena vajern. :think:
Skriv svar

Återgå till "Problem"