Sida 1 av 1

Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

Postat: 26 nov 2020, 22:36
av inquam
Så, då var man "all Kia" familj igen efter att V90'n vi hade efter vår förra Optima fått gå vidare och en Optima PHEV köptes för att sköta jobbpendlingen.
Men, hittar en knapp jag inte känner igen ifrån min gamle Optima GT-Line. Då det är en PHEV i sig så är det ju inte jättekonstigt, men denna knapp ser väldigt malplacerad ut. Nästan "ditsatt"...

Någon som känner igen den, är den "standard" och.... vad gör den? :)

Trycker man på den började den lysa rött.
Bild

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

Postat: 26 nov 2020, 22:41
av SorentoUM
Gissar på en eftermonterad bränsledriven värmare.

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

Postat: 26 nov 2020, 22:49
av inquam
Det hade ju varit en trevlig överraskning om så var fallet. En av få saker jag saknar från V90'n när man sitter i bilen och väntar på ungarna efter någon aktivitet :)
Får ta och fråga verkstaden. Behöver ändå svänga förbi då schuko-laddaren började lysa "fault" och inte ladda häromdagen.

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

Postat: 27 nov 2020, 08:38
av Teemu
Är även mina första tankar. Alltså en extra värmare.

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

Postat: 28 nov 2020, 12:03
av Mikko
Jag har denna knapp i min Optima PHEV -20 och det är, precis som konstaterat, en bensinvärmare. I min bil är det en Eberspächer Easystart Web. Det ska ha följt med någon instruktionsbok med produktnyckel och diverse koder för inloggning på appen.

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

Postat: 01 feb 2021, 12:05
av inquam
Mikko skrev:Jag har denna knapp i min Optima PHEV -20 och det är, precis som konstaterat, en bensinvärmare. I min bil är det en Eberspächer Easystart Web. Det ska ha följt med någon instruktionsbok med produktnyckel och diverse koder för inloggning på appen.
Det visade sig vara exakt detta. En Eberspächer Hydronic S3 satt i bilen med deras smart web start. Pumpen visade sig knas så fick byta den, men nu lirar den fint.
En tanke som slog mig är dock...

Optima PHEV har ju ett val där högspänningsbatteriet kan underhållsladda 12V batteriet. En av de saker man alltid "klagar" på när det gälller parkeringsvärmare är ju att de drar slut på 12V batteriet om man kör kort osv. Men hur fungerar detta underhåll?
Om bilen är fullladdad, kommer den se till att 12V bli laddad om jag hade låtit värmaren stå och gå toklänge?
En av anledningen till frågan är att fläkhastigheten är satt rätt lågt nu, men det sa de på Eberspächer support att verkstaden kan konfigurera om ifall jag vill. Men, fläkten är ju det som drar massa ström när värmaren går så högre varvtal på fläkten kunde ladda ur batteriet snabbare.

Det i sig är ju inte så roligt, men... om 12V batteriet när bilen står parkerad använder batteripacked som en backup att hålla sig laddat så är det ju helt plötsligt inget problem i så fall. Men läst lite olika där en del säger den endast gör detta när bilen är inkopplad (vilket verkar gå emot hela tanken att dra från batteriet då den lika gärna hade kunnat ta från laddkabeln i så fall och omvandlat till 12V för att även ladda bilbatteriet), en del säger den alltid håller koll när den står parkerad om detta är aktivt i menyn osv.