Annons

Dålig passning bromsklotsar

1
Har återkommande problem vid byte av bromsklotsar. Särskilt då bak.
Trots noggrann rengöring av bakoken så är det väldigt svårt att få dit klotsarna.
Marginalerna är så små så att man måste banka in dem försiktigt. Inte ens det funkar.
Man får hålla på väldigt länge, har man tur så får man in dem.
Det är troligen glidplåtarna mellan oket och klotsarna som har taskiga mått som gör det trångt.
Glidplåtarna böjer och formar sig felaktigt. Bromsarna ligger ju på första tiden när det är så här.
Det skall gå att få dit dem med bara handkraft om allt är som det skall.

Jag har klagat hos den stora affären där de är köpta och bett dem ta det med tillverkaren.
De säger att dom inte har några felaktiga produkter och tar det inte vidare.
Kommer att handla bromsdelar på andra ställen även om det blir dyrare.

Någon som har samma problem?
Annons

Re: Dålig passning bromsklotsar

3
BTemas bromsdelar hade dåligt rykte förr om åren men det har blivit bättre bortsett från mitt Kia problem.
Har bytt mycket olika bromsdetaljer på olika bilar och det brukar passa bra.
Tjock färg och gjutskägg fanns inte på mina. Det verkar mer vara fel på glidskenorna, de är inte så exakta som de borde vara.
När man försiktigt bankar in glidskenans ena ände så böjs den lite fel i den andra änden, antagligen låg kvalitet.
Jag ser också en liten kant (inget gjutskägg) på 1 mm som inte borde finnas där, den gör det svårare att få dit klotsen.
Den utstickande kanten är det tunna bakstycket på klotsen, den sticker ut lite mer än vad den tjocka friktionsytan gör.
Då får man in friktionsytan i oket men det tar stopp sista biten när bakstycket skall in.
Kanten finns på alla klotsarna det är inget fel på just den klotsen. Tillverkaren borde lägga lite tid att se över sin konstruktion.
Bra bromsar är precision och säkerhet.
Skriv svar

Återgå till "Problem"