Annons

Laddbox och lite andra laddfrågor

1
First post!

OK.. Vi beställde en Optima SW PHEV i veckan och börjar nu bli varse om laddningsdilemmat med Schuko. Sökte lite snabbt men hittade bara en snudd på ett år gammal tråd här inne.

1: Nån som kan rekommendera en laddbox..?
2: Ställa ner laddningen, görs det i bilens system eller i elcentralen?
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut
Annons

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

2
Fråga 2: På Niro laddhybrid ställer man in önskad laddeffekt i bilens menyer. Man kan även göra en inställning på baksidan av boxen till 230 V-laddaren. Men den inställningen går tillbaka till max om laddaren tas ur uttaget. Har du ett bra (nytt) 230 V-uttag och laddar med låg effekt är bilen alltid fulladdad på morgonen. Laddboxen kan vänta tills du skaffar elbil.

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

4
Hej!

Kör du med en laddkabel med schucko så finns vissa som har möjligheten att ställa in ampere styrkan. Den ska man aldrig kör mer än den ampere som säkringen sitter på andra sida klarar och framförallt inte mer än kabeln fram till centralen är tänkt för. Hemma hade jag innan kabel direkt in till centralen utan någonting annat på, så det kändes bra! Senare drog jag en ny 5x2.5mm2 kabel även den direkt från centralen och då kunde jag köra upp till 16A.

Tills dess jag investerade i laddboxen jag har nu, körde jag med denna. Grymt smidig kabel, den andra fick ligga i bilen och användas på jobbet:
https://charge-amps.com/sv/produkter/laddkablar/ray/

Nu sitter däremot en laddbox på samma 5-tråd/2.5mm2 kabel som jag drog och framtida 3-fas bilar är redo. Den laddbox jag beställde gjorde jag via Tibber och tillverkas i Norge av Easee, mycket bra, billig och framförallt smart laddbox. Den pausar laddningen tills elpriset är lågt via Tibber :)
https://tibber.com/se/store/produkt/easee

Gällande laddboxar så kommer bilen ta den effekt den har möjlighet till. I laddboxar kan man ställa in det max som säkringen kan hantera, sedan är det upp till bilen att ta det den kan och laddboxen leverer inte mer än den har möjlighet till. Optiman klarar av max 1-fas 16A, 3.6kw, så det är max man kan få ut oavsett laddmöjlighet. Men det räcker iaf till ca 2mil/timme.

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

5
Foggy skrev:First post!

OK.. Vi beställde en Optima SW PHEV i veckan och börjar nu bli varse om laddningsdilemmat med Schuko. Sökte lite snabbt men hittade bara en snudd på ett år gammal tråd här inne.

1: Nån som kan rekommendera en laddbox..?
2: Ställa ner laddningen, görs det i bilens system eller i elcentralen?
Kan rekommendera easee. Bli medlem i Elbil Sverige för 100:- så kan du köpa denna box för 6.500:-.
Sedan tillkommer installation, men man får ju 50% tillbaks från naturvårdsverket.
Väldig smidig box och bra app till den.
Lycka till! :)

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

7
Jag kör med Zappi V2. Klarar upp till 32A enfas, bra att ha för kommande elbilar. Den har effektvakt så man kan optimera laddningen mot husets huvudsäkring. Även förberedd för optimering mot solceller .
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

8
Vi har beslutat att vi kör med medföljande kablar istället för laddbox, ska be elektriker dubbelkolla bara.. Enligt säljaren drar laddningen inte mer än en torktumlare (..?) och då är det knappast nödvändigt med en laddbox. Torktumlaren har ju praktiskt nog pajjat också så nätlasten går ju på ett ut där ;) :lol:
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

9
risken med schuko är ju dåliga kontakter och klena kablar, jag har låtit installera nya kablar och kontakt från elcentral till garageplatsen avsedda för 16A.
Sedan är laddningen nedställd både i bilen och på reseladdaren där jag hamnar på ca 5.5A och laddtid på 7 timmar. Laddaren kopplas aldrig ur och således slits inte kontakten ut.

Re: Laddbox och lite andra laddfrågor

10
Dannyf skrev:risken med schuko är ju dåliga kontakter och klena kablar, jag har låtit installera nya kablar och kontakt från elcentral till garageplatsen avsedda för 16A.
Sedan är laddningen nedställd både i bilen och på reseladdaren där jag hamnar på ca 5.5A och laddtid på 7 timmar. Laddaren kopplas aldrig ur och således slits inte kontakten ut.
Tanken för vår del är också att låta laddaren sitta i vägguttaget :thumbup:
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"