6
av Phill
Min Optima 2018 som gått 5000mil har fått konstaterat ett söndrigt hjullager på höger framhjul.
Kia verkstaden säger att att
bytet ej går på nybilsgarantin då hjullager räknas som en förslitningsdetalj!!
Jag frågade vart den uppgiften står att läsa, men de sa att det inte står någonstans.
I serviceboken står det att "torkarblad, bromsdetaljer och koppling " är undantagna från nybilsgarantin.
Det står alltså inget om hjullager.
Allt på en bil slits och jag frågade om styrarmar, länkarmar ej heller ingår i garantin och det gör det tydligen inte.
Jag frågade också om ramlagret i motorn blev defekt under garantitiden om det också var undantaget, det kunde inte de svara på.
Jag har kommit fram till att Kia's på pappret omfattande nybilsgaranti är en marknadsföringsprodukt som ger Kia ägaren en falsk trygghet.
Det är upp till Kia att godtyckligt bestämma vad som ingår i garantin. Som kund vet man inte.
Kia importören skriver till mig att ett hjullager som rullat 5000 mil är att betrakta som utslitet och innefattas därmed inte av någon garanti.
Kostnaden för att byta hjullagret är 4400 kr vilket då innebär näsan 1kr per mil i hjullagerkostnad.
Om alla fyra hjullager håller samma kvalitet då är kostnaden nästan 4 kr milen ! Detta kan inte vara rimligt.
Jag kommer driva ärendet till Allmänna reklamationsnämden