Annons

Re: Vad exakt ingår i garantin?

11
Phill skrev:Jag har kollat med två andra verkstäder men båda suckar och berättar att det är Kia centralt som ändrat och förändrat reglerna.
Jag anser att det ej är tillåtet i ett bef. avtal som följde med bilen som man köpte.
Det e ju rent ut sagt för jävligt! Kia kan ju glömma vara 3,e största märket i Sverige när kunder nu kommer bli nekade diverse garantier.
Annons

Re: Vad exakt ingår i garantin?

12
Detta fick jag till svara när jag fråga om vad som ingår i garantin: Hej

Tack för ditt meddelande.
Villkoren för bilens nybilsgaranti finns i skrift i bilens service- & garantibok.
Samtliga fel från fabrik bekräftade av Kia-verkstad går på garanti, dock inte förslitningsdelar.
Detta under förutsättning att bilen servas enligt Kias riktlinjer: i tid eller mil det som först uppnås osv, se service- & garantiboken.

Såhär skriver SorentoUM:Re: Är detta normalt? #10
av SorentoUM
Hjullager och bussningar går INTE under kategorin slitdelar. Dom omfattas av 7-års / 15000-mils garantin.
JAG har inte bestämt vad som ingår, jag bara återger villkoren och detaljerna...

Re: Vad exakt ingår i garantin?

13
Det ingick i garantin förr, men efter 1 juni 2020 räknas hjullager, stötdämpare, spindelleder, kränghämmarstag, styrstag mm som slitdelar. Och innefattas alltså INTE LÄNGRE av den 7-åriga garantin.

Garanti finns, men endast i 2 år / 3000 mil. Därefter kan man ansöka om fabriksgoodwill i upp till 3 år / 4500 mil.
Efter det är det helt kundbetalt...

Re: Vad exakt ingår i garantin?

14
SorentoUM skrev:Det ingick i garantin förr, men efter 1 juni 2020 räknas hjullager, stötdämpare, spindelleder, kränghämmarstag, styrstag mm som slitdelar. Och innefattas alltså INTE LÄNGRE av den 7-åriga garantin.

Garanti finns, men endast i 2 år / 3000 mil. Därefter kan man ansöka om fabriksgoodwill i upp till 3 år / 4500 mil.
Efter det är det helt kundbetalt...
Då har alltså Kia bara garanti på drivlina efter 2år 3000mil? Tänkte väll att det va för bra för att vara sant. Tycker det e för jäkligt att inte Kia förmedlar vad som exakt ingår i garanti och inte. Sedan att dom inte går ut officiellt med att deras garanti AVSEVÄRT har försämrats är pinsamt. Men det e klart dom skulle tappa kunder på en gång. Nu dröjer det några år innan dom kommer dala på marknaden.

Tilläggas ska att svaret jag fick från Kia var från 2019/07/04.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

16
Vejo skrev:Detta borde ju komma ut till allmänheten! Jag tror att många köper en kia för den 7 åriga garantin och att man inte kommer ha några kostnader , mer än då service , glödlampor, torkarblad, bromsklossar.
Ja det ska ju vara en självklarhet. Men Kia vågar nog inte gå ut med det. Dom kommer tappa kunder som f*n. Men vänta några år så kommer det nog dala.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

18
SorentoUM skrev:Drivlinegarantin är fortfarande 7år / 15000mil om servicarna är korrekt utförda hela vägen.
Och det som inte är servicerelaterat har 7år / 15000mil oavsett hur/om bilen är servad.
Bara slitdelarna som är begränsade.
Frågan e vad Kia anser slitdelar. Varför går inte Kia ut med exakt vad som ingår o inte? Dom skriver ju inget vad som ingår i nybilsgarantin i min servicebok tex. Mazda däremot har sida upp o sida ner vad domningar i deras 10års garanti.

Drivlina och elektronik har man ju 10år/12000mil på Folksam. Förvisso med självrisk men ändå. Kia går helt fel väg.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

20
Frågade Kia varför dom har ändrat villkor och vad som ingår i garantin. Fick detta till svars idag.

Hej

Tack för ditt meddelande.
Nybilsgarantin täcker eventuella fabrikationsfel från fabriken, aldrig slitage eller yttre påverkan. Inget som har ändrats. Vänligen se kompletta villkor för din bils garantier i service- och garantiboken som medföljer bilen..

I min servicebok står inget om vilka komponenter som täcks av garanti. Lustigt sedan att Kia hävdar att inget har ändrats och att hjullager etc aldrig ingått i garantin!!
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"