Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

Tänker montera in en avsevärt bättre bilstereo än originalet med inriktning på ljudkvalité
För att få bra ljud i bilen får man börja med ljuddämpningen om det skall bli något hyfsat av det.
Tar och lägger upp lite bilder efterhand jag blir klar, det är en hel del jobb.
Dämpmattorna är gjorda av Butylgummi med ett aluminiumskikt och en del är skum eller kombination av båda

Hjulhus, KIA hade dämpat rätt bra men jag la på lite extra dämpmatta på plastinnerskärmen och i hjulhusen
KIAHjulhus2.jpg
Hjulhus

KIAHjulhus3.jpg
Hjulhus

Tak - det var inte så mycket lägger på extra och ser vad det gör
Före
KIATakFore.jpg
Tak före

Efter
KIATakEfter.jpg
Tak efter

När jag ändå hade ur innertaket fick det ett lager dämpning, troligen gör det inte så mycket
KIATakInnerEfter.jpg
Innertak efter

/Conny

Annons

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

ConnyK skrev:Tänker montera in en avsevärt bättre bilstereo än originalet med inriktning på ljudkvalité
För att få bra ljud i bilen får man börja med ljuddämpningen om det skall bli något hyfsat av det.
Tar och lägger upp lite bilder efterhand jag blir klar, det är en hel del jobb.
Dämpmattorna är gjorda av Butylgummi med ett aluminiumskikt och en del är skum eller kombination av båda

Hjulhus, KIA hade dämpat rätt bra men jag la på lite extra dämpmatta på plastinnerskärmen och i hjulhusen
KIAHjulhus2.jpg
KIAHjulhus3.jpg

Tak - det var inte så mycket lägger på extra och ser vad det gör
Före
KIATakFore.jpg
Efter
KIATakEfter.jpg
När jag ändå hade ur innertaket fick det ett lager dämpning, troligen gör det inte så mycket
KIATakInnerEfter.jpg

/Conny

Grymt! Ja jisses innertaket har absolut inget isolering överhuvudtaget. När det regnar kraftigt eller haglar så låter sinnesjukt mycket i bilen. Samma när det fryst vatten på taket som sedan släpper jisses man hör verkligen allt på taket. Isolering/ljuddämpning är inte Kias prioritet direkt.

Re: Ljuddämpning KIA CEED SW 2020 inför ny stereo

Det kommer att gå att köra orginal huvudenhet men det är inte så roligt (radio kommer den vägen), brukar köra Bluetooth streamat direkt från telefon till DSP (signalprocessorn).
Man får då möjlighet att köra i format som FLAC så man slipper ljudförstörande format.
Större delen av anläggningen kommer från min förra bil ( http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36338 )
Nu håller jag på att leta dörrsidor fram som jag kan såga i men det verkar vara dåligt med kvaddade CEED på skroten.
/Conny
Annons
Skriv svar

Återgå till "Projekt"