Sida 1 av 1

Nybilsgarantin

Postat: 09 maj 2020, 19:45
av Ok3r
Hej! Jag behöver hjälp att tänka. Har köpt en begagnad Sportage, uttagen 2015-10-05. Enligt säljaren har den två års nybilsgaranti kvar, men jag tror att den rök redan vid första servicen. Vad säger ni? Om det är så tråkigt, vad är skälig kompensation?

Mvh

Re: Nybilsgarantin

Postat: 09 maj 2020, 20:38
av SorentoUM
Japp. Den rök innan den första servicen blev utförd.
Du kan dock (om det finns kvitto och protokoll på den andra icke-auktoriserade servicen) ansöka om servicesnurra och återträda i motor- och servicerelaterad garanti.
Men observera att övrig garanti fortfarande gäller (tex hjullager, glapp, elfel mm. Allt som Inte kan relateras till sen service har man alltid 7 års/15000 mils garanti på).

Re: Nybilsgarantin

Postat: 09 maj 2020, 21:03
av Gaspo
SorentoUM skrev:Japp. Den rök innan den första servicen blev utförd.
Du kan dock (om det finns kvitto och protokoll på den andra icke-auktoriserade servicen) ansöka om servicesnurra och återträda i motor- och servicerelaterad garanti.
Men observera att övrig garanti fortfarande gäller (tex hjullager, glapp, elfel mm. Allt som Inte kan relateras till sen service har man alltid 7 års/15000 mils garanti på).
Trodde Kia va stenhårda på detta. Bommar man så e man körd. Man kan alltså få tillbaka garantin? Sen va det ju bra o veta att det e garanti på övriga saker även om man bommar eller servar hos annan verkstad än Kia. Trodde även där att Kia va stenhårda.

Re: Nybilsgarantin

Postat: 10 maj 2020, 12:27
av Ok3r
SorentoUM skrev:Japp. Den rök innan den första servicen blev utförd.
Du kan dock (om det finns kvitto och protokoll på den andra icke-auktoriserade servicen) ansöka om servicesnurra och återträda i motor- och servicerelaterad garanti.
Men observera att övrig garanti fortfarande gäller (tex hjullager, glapp, elfel mm. Allt som Inte kan relateras till sen service har man alltid 7 års/15000 mils garanti på).
Okej, vad tråkigt!
Tack för informationen, får kpntakta kia Sverige om det då!
Jag tänker att nybilsgarantin, speciellt de två sista åren på garantin, är värda en hel del. Är det rimligt att be om 20000 som kompensation/reklamation?

Re: Nybilsgarantin

Postat: 10 maj 2020, 19:09
av SorentoUM
Du får kontakta din närmsta Kia-verkstad. De ombesörjer garantisnurran (glöm inte kvitton och protokoll från icke-auktoriserade service)
Går snurran igenom finns inget att kompensera.
Annars är väl mellan 10'000 - 20'000 rimligt ja.

Re: Nybilsgarantin

Postat: 11 maj 2020, 01:20
av Ok3r
SorentoUM skrev:Du får kontakta din närmsta Kia-verkstad. De ombesörjer garantisnurran (glöm inte kvitton och protokoll från icke-auktoriserade service)
Går snurran igenom finns inget att kompensera.
Annars är väl mellan 10'000 - 20'000 rimligt ja.
Tack! Mycket informativt och hjälpsamt!!

Re: Nybilsgarantin

Postat: 28 maj 2020, 18:51
av Audirs2
Om jag säljer min Kia 2015 så talar jag om att jag missat min service och ger ett lägre pris! Sedan om man har en Kia så behöver man knappast vara orolig, det är en jäkla bra bil ändå!

Re: Nybilsgarantin

Postat: 28 maj 2020, 22:20
av Ok3r
Ja, det känns ju rimligt - dock inte för min bilhandlare som slutat svara när jag försöker reklamera..

Jag har åtminstone kommit åter i servicesnurran med garantierna åter - förbehållet sådant som kan ha påverkats av sen service.. så det är lite oklart vad som händer vid motorfel.