Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

#11

Senaste inlägget från föregående sida:

kiator skrev:
anbr skrev:Hej !
Ungefär hur många mil blir det per år ?
Kolla om det finns någon "lätt beg." diesel.
Jag Köpte min nya Ceed 2019 GT-Line Diesel i höstas.
Skatten är ca 3300 kr. Nästan samma skatt som motsvarande Ceed GT-Line Bensin.
Du får i mitt tycke med diesel, en mycket trevligare och starkare motor.
Jag skulle välja diesel varje dag i veckan. ...och det har jag redan gjort ;)


Uppskattar det till ca 4000mil kommande åren. Det är rätt ont om Kia dieslar. 2014 var det i princip bara dieslar och bensinarna var så sjukt tråkiga. Nu är de marginellt bättre, hela 9.5sek 0-100 :-D

Hur har ni finansierat era bilar - kontant eller lån? Jag har tänkt ta lån den här gången så slipper jag binda kapital, men ack så höga räntor. Ca 5% hos Hedin bil med 5.7% effektivränta...


Kontant!


Annons

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

#12
Nu skrev vi på. Blandade känslor då V90 är svår att slå i komfort. Men priset på Kian är en tredjedel av V90n.

Några saker som jag funderar på:
1. Halogenlampor registreringsskylt bak och dimljusen fram. På min förra Kia försökte jag byta ut lamporna, men ack så svårt det var att hitta några bra. Antingen för starka eller så blinkade den ena som en strobe - registreringsskylt.

Har ni bytt ut era lampor och isåfall vad använde ni? Jag söker några som är så lika original fast med vitt sken.

2. DCT lådan - hur upplever ni den? Jag testkörde en 2019 knappt 5min och kände inget ovanligt.

3. Volvo On Call alternativ saknas på Kian har jag förstått det som. Vad använder ni under de kallaste dagarna då majoriteten står och skrapar? Idag har jag schemalagt värmaren, hade varit trevligt med något liknande.

4. Hur upplever ni bränsleförbrukningen ni som kör 1.4 T-GDI DCT?

5. Gummimattor fick jag inte med. Min energi tog slut efter de tuffa förhandlingarna om priset. Vad kör ni?

Något annat som ni kanske vill dela med er?

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

#13
kiator skrev:Nu skrev vi på. Blandade känslor då V90 är svår att slå i komfort. Men priset på Kian är en tredjedel av V90n.

Några saker som jag funderar på:
1. Halogenlampor registreringsskylt bak och dimljusen fram. På min förra Kia försökte jag byta ut lamporna, men ack så svårt det var att hitta några bra. Antingen för starka eller så blinkade den ena som en strobe - registreringsskylt.

Har ni bytt ut era lampor och isåfall vad använde ni? Jag söker några som är så lika original fast med vitt sken.

2. DCT lådan - hur upplever ni den? Jag testkörde en 2019 knappt 5min och kände inget ovanligt.

3. Volvo On Call alternativ saknas på Kian har jag förstått det som. Vad använder ni under de kallaste dagarna då majoriteten står och skrapar? Idag har jag schemalagt värmaren, hade varit trevligt med något liknande.

4. Hur upplever ni bränsleförbrukningen ni som kör 1.4 T-GDI DCT?

5. Gummimattor fick jag inte med. Min energi tog slut efter de tuffa förhandlingarna om priset. Vad kör ni?

Något annat som ni kanske vill dela med er?


2. Tycker lådan är mycket trevlig, och tillsammans med 1.4t motorn känns bilen väldig pigg, speciellt i sportläget

4. Hamnar mellan 0.5-0.6 på landsväg med farthållaren, tycker det är helt ok

5. Köpte till gummimattor som används nu under vintern, tygmattorna på sommaren

Har en ceed sw gt-line 1.4 dct 2019

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

#14
kiator skrev:Nu skrev vi på. Blandade känslor då V90 är svår att slå i komfort. Men priset på Kian är en tredjedel av V90n.

Några saker som jag funderar på:
2. DCT lådan - hur upplever ni den? Jag testkörde en 2019 knappt 5min och kände inget ovanligt.

3. Volvo On Call alternativ saknas på Kian har jag förstått det som. Vad använder ni under de kallaste dagarna då majoriteten står och skrapar? Idag har jag schemalagt värmaren, hade varit trevligt med något liknande.

4. Hur upplever ni bränsleförbrukningen ni som kör 1.4 T-GDI DCT?

5. Gummimattor fick jag inte med. Min energi tog slut efter de tuffa förhandlingarna om priset. Vad kör ni?

Något annat som ni kanske vill dela med er?


2. Den upplevs fortfarande helt OK efter 1300 mil.Det kan vara bra att hålla ett öga på växellådans temperatur om man har en aggressiv körstil. För mig har den alltid hållit sig inom normal arbetstemperatur men jag konstaterar att temperaturen ökar snabbt vid lite stundtals agressivare körning.

3. Jag har motorvärmare och saknar också Volvo on Call med dieselvärmare. Min motorvärmare är av typen kontaktvärmare och den är bra mycket sämre än en slangvärmare.

4. Sthlm-Gbg: 0,62, 15% över hastighetsbegränsningen, tom bil med sommardäck. Sthlm-Skellefteå: 0,67 helt lagligt med 4 personer och fullpackad bil, vinterdäck och mycket dåligt före. 70-sträckor med sommardäck och tom bil gissar jag nog på 0,53. Stadskörning i Stockholm är inte lönt att gissa sig till eftersom det varierar varje dag. 1h kökörning i 5-10 km/h säger sig själv att det drar bensin.

5. Jag har inte packat upp tygmattorna. Använder gummimattor som jag lägger på alkalisk avfettning och spolar av med högtryck vid varje besök i tvätthallen.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster