Sida 1 av 2

Kopplingschema

Postat: 26 sep 2019, 15:51
av Tvärnit
Hej!
Jag söker ett elschema till servostyrningen (EPS) på min Cee'd 2010.
Har ett elfel som slår ut styrningen.
Någon som har ett sådant?
Läste även att fel på bromskontakten kan slå ut styrningen. Mitt övre bromsljus funkar inte. Undrar om det kan finnas ett samband?

Re: Kopplingschema

Postat: 26 sep 2019, 19:11
av SorentoUM
Här är elschema.
Tror dock inte du är särskilt hjälpt av det.
Tror mer på fel i rattvinkelgivaren (eller att den tappat kalibreringen). Även kallad clockspring.
Kan även vara bromsljuskontakt som du var inne på, men då brukar inte MDPS lägga av helt.
Säkringarna är hela antar jag?
Har du läst ut felkoder?
Är det enbart MDPS som inte fungerar eller är det fler saker som är ur funktion?
Bild

Re: Kopplingschema

Postat: 26 sep 2019, 20:48
av Tvärnit
Hej!

Tack för elschemat.
Hoppas inte det är rattlägesgivaren. Det låter dyrt.
Det övre bromsljuset är ur funktion.
Det låter ju inte som att det är bromskontakten.
Jag har haft svårt att utläsa vart säkringarna till detta sitter(mdps och Cluster), men jag har inte haft dessa förkortningar innan. Är de i motorrummet eller i kupén. Finns det fler säkringsboxar som man inte ser?
Felkoderna säger att den inte får kontakt med enheten.

Re: Kopplingschema

Postat: 26 sep 2019, 20:57
av SorentoUM
Den stora 80A säkringen sitter i motorrummet i lådan brevid batteriet.
De andra sitter i Junction Box. Dvs. i säkringscentralen under ratten på vänster sida, ovanför OBD-uttaget.

Re: Kopplingschema

Postat: 26 sep 2019, 22:48
av Tvärnit
Toppen!
Jag hittade dem i instruktionsboken nu när jag visste vad de hette. Skall kolla detta i helgen.
Återkommer med resultatet.

Re: Kopplingschema

Postat: 30 sep 2019, 13:07
av Tvärnit
Hej!

Har nu felsökt och kommit fram till att det är rattlägesgivaren och att det inte går att kalibrera den eftersom det inte går att få kontakt med enheten.
Någon som vet om det bara går att skifta bara rattlägesgivaren eller om man måste byta hela paketet med rattstång och allt?

Re: Kopplingschema

Postat: 30 sep 2019, 19:46
av SorentoUM
Det går bra att bara byta clockspring.
Tänk bara på att koppla från batteriet och var försiktig med airbagen.
Du kommer även vara tvungen att radera felkoder och kalibrera rattvinkeln innan det fungerar som det ska igen.

Re: Kopplingschema

Postat: 04 okt 2019, 12:35
av Tvärnit
Då skall jag ge mig på det. Såg en film på youtube och det såg inte så avancerat ut.
Hittar man delen hos en Kia-handlare eller är det bara E-bay som det verkar när man Googlar?
När du skriver var försiktig med airbagen antar jag att du menar så man inte skadar den? Risk att den löser ut?
Radera och kalibrera kommer inte vara ett problem. Har tillgång till ett sådant instrument som klarar det.

Re: Kopplingschema

Postat: 04 okt 2019, 14:14
av SorentoUM
Ja delen kan du beställa från Kia-handlare.
Eller e-bay / liknande. Kanske tom Autodoc, vet inte om dom har det men kan vara värt att kolla.
Ja försiktig så du inte skadar varken airbagen (kontakterna) eller dig själv.
Märk gärna upp ratten mot splinesen på rattaxeln innan demontering. Det finns inga mastersplines, dvs du kan sätta ratten hur som helst.

Re: Kopplingschema

Postat: 04 okt 2019, 16:30
av Tvärnit
Fick just besked från min Kia-handlare att den sitter ihop med hela styrpaketet. De har den inte lös
Får kolla E-bay/Autodoc.
Skall vara noga med att märka upp ratten.