Annons

Sommardäck Ceed

1
AB har testa sommardäck och naturligtvis så var däcken på min Ceed dåliga.
Får nog vara hemma när det regnar.

Från AB Michelin är en besvikelse. Rullmotståndet är i särklass, men på
bekostnad av alla andra egenskaper. Våtgreppet är oacceptabelt dåligt för ett dyrt märkesdäck. Och vattenplaning går inte bättre. Det är svårkört på vått med dålig bromsförmåga och dåligt sidgrepp.
Annons

Re: Sommardäck Ceed

4
Även Hankook har fått mycket bra testresultat senaste åren, deras S1 Evo är ett höjdardäck och går att få till bra priser hos http://www.camskill.com

Till slut blev det Hankook Ventus V12 evo (225/40 R18) på GH Edition GT black fälgar från Gummihuset till min Pro_Ceed -08. Passade också på att köpa Gislaved Nordfrost dubbade vinterdäck (205/50 R17) till orginalfälgarna eftersom det var "sommarpris" på dessa ;)


Bild på fälgen
Bild
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Re: Sommardäck Ceed

5
Jo, du... alla så kallade miljödäck är kassa när det gäller fäste... de är t.o.m. livsfarliga när det är blött/halt.
Jag kör året runt på friktionsdäck (Nokian WR), de drar säkert lite extra... men den dagen när det är ösregn räddar de (och de har faktiskt gjort i mitt fall) din dag... jag bryr mig inte att de slits ner på 2500 mil... det viktigaste för mig är att de har fäste när jag bäst behöver det.

Re: Sommardäck Ceed

6
provar skrev:Jo, du... alla så kallade miljödäck är kassa när det gäller fäste... de är t.o.m. livsfarliga när det är blött/halt.
Jag kör året runt på friktionsdäck (Nokian WR), de drar säkert lite extra... men den dagen när det är ösregn räddar de (och de har faktiskt gjort i mitt fall) din dag... jag bryr mig inte att de slits ner på 2500 mil... det viktigaste för mig är att de har fäste när jag bäst behöver det.
Friktion på sommaren är väl ingen höjdare direkt...
Säg att det är varmt och det kommer regn, då kan jag garantera att ett par friktionsdäck
inte biter lika bra som ett par sommarsulor, men men man slipper iaf att byta höst/vår, kanske
kan vara värt att ta den risken om man är lite lat :)

Har nu friktionsdäck till ceeden, dock bara på vintern.
(Och jag har självklart prövat friktionsdäck själv på sommaren, körde det en hel del på
min förra bil)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Sommardäck Ceed

7
provar skrev:Jo, du... alla så kallade miljödäck är kassa när det gäller fäste... de är t.o.m. livsfarliga när det är blött/halt.
Jag kör året runt på friktionsdäck (Nokian WR), de drar säkert lite extra... men den dagen när det är ösregn räddar de (och de har faktiskt gjort i mitt fall) din dag... jag bryr mig inte att de slits ner på 2500 mil... det viktigaste för mig är att de har fäste när jag bäst behöver det.
Friktionsdäck på sommaren och väta är betydligt sämre än miljödäck på sommaren i väta. Friktionsdäck är det absolut sämsta däcken när det kommer till våtgreppet. Det har gjorts massor med tester i bilpressen som alla kommer fram till att utslitna sommardäck är betydligt bättre på sommaren är nya dubbfria vinterdäck på samma underlag. Särskilt när det handlar om regnvått underlag. Så där har du nog gjort en tankevurpa.

Jag har själv varit på halkbana och provat skillnaderna och det rör sig om tiotals meter i skillnad mellan just lättrullade miljödäck och dubbfria vinterdäck. Särskilt när det kommer till kurvgreppet. Där är de dubbfria vinterdäcken helt värdelösa och totalt livsfarliga på sommaren.

Ett exempel som jag hittade lite snabbt: http://www.vibilagare.se/nyheter/vinter ... rvag-31070

Just Nokian WR är ju ett kontinentalt vinterdäck. Vilket gör att det däcket är värdelöst även på vintern, särskilt om man bor på ett ställe där det kan förekomma is. På snö är det ingen större skillnad.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Sommardäck Ceed

8
Lånar denna tråden lite och slänger in en fråga gällande 225/40 18" däck, ni som har denna dimensionen på era Ceed Kior, sticker däcken ut något utanför själv skärmen på bilen och hur mycke isf ??

Skall nämligen köpa nya sommar fälgar 18" och vill gärna inte att däcken sticker ut utanför med större risk att få upp skit från vägen på sidan av bilen.
Kia Ceed SW 1.6 CRDi - komfort - svartmetallic

Re: Sommardäck Ceed

9
xilefm skrev:Lånar denna tråden lite och slänger in en fråga gällande 225/40 18" däck, ni som har denna dimensionen på era Ceed Kior, sticker däcken ut något utanför själv skärmen på bilen och hur mycke isf ??

Skall nämligen köpa nya sommar fälgar 18" och vill gärna inte att däcken sticker ut utanför med större risk att få upp skit från vägen på sidan av bilen.
Mina sticker inte alls ut nagot, men det ar precis! Men hur som sa hanger det pa ET't pa falgen! Snacka med din falg/dack handlare sa vet dem vad din bil ska ha.. Kommer namligen inte ihag ET't pa mina falgar :). Ursakta att inte prickarna ar over bokstaverna da jag sitter med ett icke svenskt tangentbord pa Kreta :P
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"