DCT Justering - DIY

#1
Hej!

Av en händelse hittade jag ett inlägg på kiasoulforums.com om hur man gör en manuell justering av DCT-lådan.
Min Optima från 2018 har varit lite lynnig i växellådan av och till. Bland annat har växellådan upplevts slö och skrapat när jag stått i en uppförs- eller utförsbacke och lagt i D eller R. Serviceteknikern på Kia har inte lyckats identifiera vad som är orsaken.
Tipset jag läste på forumet har "fixat" min låda för nu i alla fall, hoppas det håller.

Om någon annan upplever en mystisk DCT-låda kanske följande hjälper även dig. Självklart tar jag inte på mig något som helst ansvar.
(Fritt översatt från https://www.kiasoulforums.com/137-soul-general-discussion-gen-2/112863-dct-transmission-adjustment-diy.html).

1. Hitta en parkeringsplats med kantsten eller placera stenar vid framdäcken så att bilen inte kan rulla när växeln ligger i D eller R.
2. Säkerställ att bilen inte kan rulla, lägg växeln i P och stäng av motorn. Använd INTE P-broms!
3. Öppna och stäng förardörren (sitt kvar).
4. Tryck på bromsen och starta motorn igen och aktivera Sportläge. I vissa modeller syns nu tydligen vridmoment och turbotryck i displayen (inte i min).
5. Lägg växeln i D
6. Släpp på bromsen, bilen ska stå stilla på grund av stenarna.
7. Nu ska tydligen vridmomentkurvan eller mätaren stiga av sig själv under 10 -15 sekunder på grund av att datorn aktiverar den udda kopplingen för att försöka röra bilen framåt. (som sagt, inget jag ser i min Optima, men jag hör motorljudet ändras)
8. Efter att kurvan "peakat", tryck på bromsen och lägg växeln i P, stäng av motorn
9. Öppna och stäng förardörren (sitt kvar).

Du har nu självkalibrerat den udda kopplingen.

10. Strata nu bilen normalt och backa in i samma p-ruta, eller placera stenarna vid däcken så att det inte går att backa. Säkerställ att bilen står fast.
11. Tryck på bromsen och lägg växeln i P, aktivera INTE P-bromsen
12. Stäng av motorn, öppna och stäng förardörren
13. Tryck på bromsen och starta åter motorn och aktivera sport-läget
14. Lägg växeln i R, släpp bromsen
15. Vridmomentkurvan stiger nu åter för er som kan se detta, vänta 10 - 15 sekunder på att kurvan når sitt max.
16. Tryck på bromsen och lägg växeln i P och stäng av motorn
17. Öppna och stäng förardörren

Du har nu självkalibrerat den jämna kopplingen

Ta ut bilen på en testrunda i Sport-läge. Du borde nu genast märka en skillnad i hur bilen växlar. Författaren upplevde en mer aggressiv och kvickare respons från lådan vilket är önskvärt för ett långt liv i lådan och koppling. Som sagt, min låda blev också mycket trevligare.

Varning!
1. Låt INTE bilen slira för länge på kopplingen när den står mot stenarna, max 20 sekunder!
2. Tryck INTE på gasen när du väntar på att vridmomentmätaren ska nå sin topp!

Skriv gärna en kommentar om du testat detta och om du upplevde någon skillnad.


Kia Optima SW 1,7 CRDI GT-line+ DCT, 2018
Kia Cee'd SW 1,6 CRDI ECO, 2010
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster