Sida 1 av 1

Hej! (Ny Kia Niro som familjebil)

Postat: 30 dec 2016, 02:12
av /< I /-\
Idag blev jag ägare till en Kia Niro.
Efter noga övervägande och planering blev det tillslut Kia.
Jag har undersökt de flesta märken och modeller, läst fler tester än jag tror är hälsosamt. Provkört många mil. Men nu känns det BRA! :-)

Min tidigare bil var en Saab 9-3 Sportcombi BioPower och förutsättningarna ser ut som följande; har tre barn och kör ca 2000 mil/år. Två barn sitter på frammåtvända stolar med ryggstöd (5 och 6 år) och en sitter på kudde (10 år).
- Utrymme: Kupén känns överlag rymlig och är i det närmaste lika stor som tex nya Sportage. Saaben blev ju faktiskt rymligare och rymligare iom att barnen inte längre behövde sitta bakåtvänt och att dom växte ifrån barnvagnarna. Snart sitter alla tre på kuddar. Det som tar plats nu är benen som blir längre och längre, men Niron har ju som bekant generöst benutrymme. Vad gäller bagaget, så lyckades jag i Saaben inför en veckotrip, packa kläder mm för två vuxna och tre små, samt dubbelvagn mm, allt under rullgardinen. Nu tar ju inte vagnen plats längre, men bagageutrymmet är faktiskt det som jag övervägt mest med Niron men med tidigare packerfarenheter känner jag mej lugn. Nirons bagagevolym är ju faktiskt 6 liter större (427 liter) än Saabens.
- Prestanda/bränsleförbrukning: Här är det verkligen ett lyft, och iom relativt mycket stadskörning räknar jag med och snitta runt halvlitern. Blir nästan en halvering vad gäller bränsleutgifterna, eftersom Saaben nästan ville ha 1 liter/mil. Niron triggar mej på olika sätt att vilja köra snålt vilket är positivt både för ekonomin och miljön.
- Säkerhet/aktiv säkerhet: En väldigt viktig aspekt för att byta bil över huvud taget. 5 stjärnor i EuroNcap med de viktigaste aktiva systemen som standard var avgörande. Visst, vissa saker som tex blind spot detection, hade inte skadat men Niron har massor av teknik som skapar säkerhet och en skön framfart.

Jag tror Kia Niro kommer passa många. För er som har fler barn, och funderar på en Niro, finns jag, som kan försöka svara på era frågor framöver.

Tack för ett intressant och proffsigt forum!

Re: Hej! (Ny Kia Niro som familjebil)

Postat: 30 dec 2016, 11:22
av KiaCar
Välkommen till forumet och grattis till nya bilen!

Mvh

Re: Hej! (Ny Kia Niro som familjebil)

Postat: 27 okt 2018, 15:31
av systemutvecklare
Perfekt inlägg! Har själv en 9-3 sportkombi och siktar på en Kia e-Niro. Sitter tre barn 13, 12, 6 lika bra i Niros baksäte? Min familj är motståndare till att skaffa en elbil då dom tror det blir en liten bil. Jag hävdar att Niro inte är mindre.

Re: Hej! (Ny Kia Niro som familjebil)

Postat: 27 okt 2018, 19:47
av SorentoUM
Själva baksätesdelen är nog i samma storlek som en 9-3, men resten av bilen är betydligt mindre.

Re: Hej! (Ny Kia Niro som familjebil)

Postat: 13 dec 2018, 20:47
av Kalle46
[quote="/< I /-\"]Idag blev jag ägare till en Kia Niro.
Efter noga övervägande och planering blev det tillslut Kia.
Jag har undersökt de flesta märken och modeller, läst fler tester än jag tror är hälsosamt. Provkört många mil. Men nu känns det BRA! :-)

Min tidigare bil var en Saab 9-3 Sportcombi BioPower och förutsättningarna ser ut som följande; har tre barn och kör ca 2000 mil/år. Två barn sitter på frammåtvända stolar med ryggstöd (5 och 6 år) och en sitter på kudde (10 år).
- Utrymme: Kupén känns överlag rymlig och är i det närmaste lika stor som tex nya Sportage. Saaben blev ju faktiskt rymligare och rymligare iom att barnen inte längre behövde sitta bakåtvänt och att dom växte ifrån barnvagnarna. Snart sitter alla tre på kuddar. Det som tar plats nu är benen som blir längre och längre, men Niron har ju som bekant generöst benutrymme. Vad gäller bagaget, så lyckades jag i Saaben inför en veckotrip, packa kläder mm för två vuxna och tre små, samt dubbelvagn mm, allt under rullgardinen. Nu tar ju inte vagnen plats längre, men bagageutrymmet är faktiskt det som jag övervägt mest med Niron men med tidigare packerfarenheter känner jag mej lugn. Nirons bagagevolym är ju faktiskt 6 liter större (427 liter) än Saabens.
- Prestanda/bränsleförbrukning: Här är det verkligen ett lyft, och iom relativt mycket stadskörning räknar jag med och snitta runt halvlitern. Blir nästan en halvering vad gäller bränsleutgifterna, eftersom Saaben nästan ville ha 1 liter/mil. Niron triggar mej på olika sätt att vilja köra snålt vilket är positivt både för ekonomin och miljön.
- Säkerhet/aktiv säkerhet: En väldigt viktig aspekt för att byta bil över huvud taget. 5 stjärnor i EuroNcap med de viktigaste aktiva systemen som standard var avgörande. Visst, vissa saker som tex blind spot detection, hade inte skadat men Niron har massor av teknik som skapar säkerhet och en skön framfart.

Jag tror Kia Niro kommer passa många. För er som har fler barn, och funderar på en Niro, finns jag, som kan försöka svara på era frågor framöver.

Tack för ett intressant och proffsigt forum![/quote][quote="/< I /-\"]Idag blev jag ägare till en Kia Niro.
Efter noga övervägande och planering blev det tillslut Kia.
Jag har undersökt de flesta märken och modeller, läst fler tester än jag tror är hälsosamt. Provkört många mil. Men nu känns det BRA! :-)

Min tidigare bil var en Saab 9-3 Sportcombi BioPower och förutsättningarna ser ut som följande; har tre barn och kör ca 2000 mil/år. Två barn sitter på frammåtvända stolar med ryggstöd (5 och 6 år) och en sitter på kudde (10 år).
- Utrymme: Kupén känns överlag rymlig och är i det närmaste lika stor som tex nya Sportage. Saaben blev ju faktiskt rymligare och rymligare iom att barnen inte längre behövde sitta bakåtvänt och att dom växte ifrån barnvagnarna. Snart sitter alla tre på kuddar. Det som tar plats nu är benen som blir längre och längre, men Niron har ju som bekant generöst benutrymme. Vad gäller bagaget, så lyckades jag i Saaben inför en veckotrip, packa kläder mm för två vuxna och tre små, samt dubbelvagn mm, allt under rullgardinen. Nu tar ju inte vagnen plats längre, men bagageutrymmet är faktiskt det som jag övervägt mest med Niron men med tidigare packerfarenheter känner jag mej lugn. Nirons bagagevolym är ju faktiskt 6 liter större (427 liter) än Saabens.
- Prestanda/bränsleförbrukning: Här är det verkligen ett lyft, och iom relativt mycket stadskörning räknar jag med och snitta runt halvlitern. Blir nästan en halvering vad gäller bränsleutgifterna, eftersom Saaben nästan ville ha 1 liter/mil. Niron triggar mej på olika sätt att vilja köra snålt vilket är positivt både för ekonomin och miljön.
- Säkerhet/aktiv säkerhet: En väldigt viktig aspekt för att byta bil över huvud taget. 5 stjärnor i EuroNcap med de viktigaste aktiva systemen som standard var avgörande. Visst, vissa saker som tex blind spot detection, hade inte skadat men Niron har massor av teknik som skapar säkerhet och en skön framfart.

Jag tror Kia Niro kommer passa många. För er som har fler barn, och funderar på en Niro, finns jag, som kan försöka svara på era frågor framöver.

Tack för ett intressant och proffsigt forum![/quote]
Hej!
Hoppas min fråga kommer på rätt ställe, är ny här. Hur stor förbrukning har du vid körning med lagliga hastigheter på landsväg och motorväg. Vi kommer att göra ett antal 60 mila resor per år längs E4?
Hälsningar
Kalle