Annons

Problem med borttagning av plast i motorutrymmet.

1
Ska montera en led ramp på min Ceed sw -14,och skulle vilja ta bort plasten som sitter i motorutrymmet ovanför kylaren och fram till fronten,för montering och kabeldragning.
Den sitter med några skruvar/pluggar uppifrån,som är lätta att ta bort,men sedan verkar den sitta fast i fronten på nåt vis också.
Har tagit i så mycket jag vågar,men den sitter fast som sjutton.
Någon som vet hur man får bort den?
Annons

Re: Problem med borttagning av plast i motorutrymmet.

2
Man får böja upp den så ser man att det finns hakar som måste krokas ur om man trycker ned huvudet på sidan mot kylaren, plastläppen du vill ha bort greppar på både över och undersida av frontplasten på bilen,
Går att få in en hand och försiktigt jobba loss en hake i taget, vik dock inte kanten nedåt som det är tänkt man ska kunna göra, då bryter du sönder den, hakarna sitter för hårt.

Så lossa plastlåsen i bakkant, vik upp, tryck plastläppen lätt mot frontplasten, in med en hand och en mejsel och lirka loss varje hake för sig, jobba lungt och var beredd på lite skrapad hud. Första gången är svårast, nästa gång släpper hakarna lättare.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Problem med borttagning av plast i motorutrymmet.

4
Tack för tipset. Jag håller på med samma problem på en 2018 och den sitter riktigt jävla hårt och tight... Så tänkte fråga: behöver man ta bort motorhuvslåset för att kunna släppa på plasten? Och tog ni från en sids till den andra eller båda sidor pö om pö?

Får inte bort sista klipsen som sitter inne vid mitten nära motorhuvslåset nämligen.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"