Annons

Kia Sportage Wagon -01 Tankmätarproblem

1
God fortsättning på er,
Har ett litet bekymmer med min Kia Sportage, köpte den i veckan och åkte jätteglad hemmåt och trodde jag hade nästan full tank, men så var det icke, nålen visar att jag har trekvarts tank. Mätaren sjunker inte ens när jag stänger av bilen.
Tråkigt o behöva köra på trippen.
Någon som har någon ide?
Mvh. Magnus
Annons

2
Är du säker på att du inte har mycket i tanken då? Provat tanka full tank, hur mycket går i och går mätaren upp då?
Om nålen fortfarande inte rör sig, prova knacka lite på instrumentet...

Re:

3
HellboyElvis skrev:Är du säker på att du inte har mycket i tanken då? Provat tanka full tank, hur mycket går i och går mätaren upp då?
Om nålen fortfarande inte rör sig, prova knacka lite på instrumentet...
Tankade i 20 liter och den rörde sig inte då :)
Störande bekymmer hur som helst

Re:

5
HellboyElvis skrev:Knackat på instrumentet då?
Händer inget då har troligtvis armaturen hängt sig.
Har inte provat o knacka ännu, men om armaturen hängt sig måste man plocka bort o rätta till eller vad är lösningen på det problemet?,

Mätaren ska väl lägga sig i botten normalt sett när man stänger av eller är där någon form av flotör som mätningen sker via? :?

6
Bränslemätarnålen på gamla asiater brukar visa nivån hela tiden oavsett nyckelläge. Ja antingen har 'flottören' fastnat eller så har själva spolen/trådmotståndet på armaturen blivit sliten och/eller blivit kortsluten, så att den ger samma motstånd hela tiden oavsett läge på flottören.

Re:

7
HellboyElvis skrev:Bränslemätarnålen på gamla asiater brukar visa nivån hela tiden oavsett nyckelläge. Ja antingen har 'flottören' fastnat eller så har själva spolen/trådmotståndet på armaturen blivit sliten och/eller blivit kortsluten, så att den ger samma motstånd hela tiden oavsett läge på flottören.
Provad knacka lite på instrumentet, men rör sig inte.
Ringde även förra ägaren och frågade, han sa han hade haft någon mekaniker som mätt upp, och det finns tydligen inte nån ström till mätaren säger han så är väl kabelbrott någonstans kanske? :thumbdown:

Re: Kia Sportage Wagon -01 Tankmätarproblem

9
Trollet skrev:Hej
Jag har samma problem. Mätaren har hängt sig på full tank.
Dock fungerar varningslampan för låg nivå :)

Så jag har en förvarning på att det är dags att tanka.

//Trollet

KIA Sportage Wagon -2001

Okej, ja då har du lite säkerhet =) , jag kommer nog lämna in min för felsökning av problemet till någon fackman.
Oerhört störande problem. Visst går ju köra på trippen...