Annons

Kupévärmare - ampere på säkring?

1
Hej
Tänkte köpta en kupévärmare till min Kia Ceed 2011. Det finns en stickkontakt installerad sen tidigare vid passagerarsätet.

Så läser jag detta:
"Inte bara bilens storlek avgör valet av kupévärmare. Det begränsas även av elnätet. Kolla även säkringens amperetal! 5 A säkring medger max effektuttag å 1 150 W. 6 A medger max 1 380 W, 10 A – max 2 300 W och 16 A – max 3 680 W."

Jag har inte blekaste aning om hur jag tar reda på det här.
Skulle verkligen uppskatta hjälp :)

Tack
Annons

Re: Kupévärmare - ampere på säkring?

3
Mek skrev:Du har väl tänkt att koppla in el till bilen från något vägguttag någonstans.

Vad sitter det för säkring där?

Ja från en stolpe utanför huset. Är det den säkringen alltså, trodde det var ngt i bilen.
Hur vet jag vad den säkringen sitter och är på då? Sorry, total novis på detta. Som du märker.

Tack

Edit:
Hittade detta inomhus vid elskåpet. en lista till allt i huset.
Rubriken "Säkr. ström A", så står det under i en lista "bilvärmarcentral" och bredvid just den raden "10 A" = 10 ampere..?

Så... 10 ampere alltså. Stämmer det? :)

Re: Kupévärmare - ampere på säkring?

4
Jag vet ju inte vad du har för säkringar :) Men står det 10A så får du väl chansa på att det stämmer :)

Sitter det (elektrisk) motorvärmare i bilen med? För i så fall drar ju den ström också, så du kan inte räkna med att alla dessa 10A ska gå till kupevärmaren. Googlar man lite så ser man att motorvärmare ofta är på 400-600W.
Kia cee'd sw Premium Edition 2012 Piston grey

Re: Kupévärmare - ampere på säkring?

5
Mek skrev:Jag vet ju inte vad du har för säkringar :) Men står det 10A så får du väl chansa på att det stämmer :)

Sitter det (elektrisk) motorvärmare i bilen med? För i så fall drar ju den ström också, så du kan inte räkna med att alla dessa 10A ska gå till kupevärmaren. Googlar man lite så ser man att motorvärmare ofta är på 400-600W.
visst, men tänkte att ngn som har lite mer koll på sånt här kanske kan sia om huruvida det känns troligt att det är där ampere som jag ska kolla på...

ja, det är en motorvärmare som går på el också. så ska man då räkna högt, för hur vet man hur mycket den drar..? den kom med bilen, inget som jag installerat.
ska man räkna högt för att vara safe, så är det alltså 2300 w minus 600 = 1700 w kvar till kupevärmaren. är det då galet att våga ge sig på en 1800 w-värmare som jag kollat in?

eller kan nån säga var man ser hur mycket motorvärmaren drar i watt...?

Re: Kupévärmare - ampere på säkring?

6
Stoppa i kontakten i uttaget, endera går säkringen eller ej, då vet du.

Går säkringen byter du till en ny och väljer en lägre effekt på värmaren. Eller ett uttag med 16A säkring.

Nu är det ju få kupevärmare som ger och går på angiven effekt, oftast är de lite lägre än angivet samt att de flesta är termistorstyrda numer pga miljön och effekten bestäms av temperaturen runt värmaren.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"