Annons

Nybliven Ceed SW ägare!

1
Tjena alla Kia-ägare!

I helgen införskaffade jag min första Kia Ceed SW och är än så länge riktigt nöjd. Det är en årsmodell 2010 1,6 diesel.
Jag har skummat igenom forumet och funnit mycket bra tips och information.

Jag har bara en fundering som ni mer erfarna säkert kan svara på.
Jag har en liten rostbubbla på bakluckan som man kan se om man kikar in bakom skyddet där öppningshandtaget sitter.
Har läst en del om just detta men jag vill veta vad ni har för erfarenheter kring ifall det går att få löst hos sin verkstad? Min bil har endast servats hos KIA verkstad och har således ytterligare 2 års garanti kvar.

När det gäller rostskyddsgarantin, vad gäller? Och under vilka omständigheter. Jag tycker informationen jag hittat på KIAs hemsida är ganska tunn.
Annons

2
Om den servats enligt Kias rekommendationer och alla rostskyddskontroller är utförda och eventuella brister åtgärdats finns det en bra chans att få åtgärd på garanti. Sålänge rosten är innifrån kommande och inte orsakats av stenskott, tidigare motkörningar etc ska det inte vara några problem.
Bara att köra till auktoriserad Kia-verkstad och visa upp bilen...

Re: Nybliven Ceed SW ägare!

3
Jag var inne till Bilbörsen i Linköping idag som är KIA återförsäljare.
De var väldigt vänliga och trots att lackgarantin inte gäller (gick ut i Maj) så valde de att lösa det på goodwill. :thumbup:

Rostskyddsgarantin gäller tydligen balkar, underrede osv. Där rost kommer inifrån.

Re: Nybliven Ceed SW ägare!

4
Vad bra att de fixar det. ;)
Rostskyddsgarantin gäller (så vitt jag vet iaf) alla plåtdelar på bilen.
Men kraven är hårda och rosten måste komma innifrån, alltså gälls inte yttre åverkan.
Rost i bakluckor och bakdörrar kan förekomma, och kommer det innifrån är det garanti.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"