Annons

Bakluckelisten lossnade

1
Hej!

Jag har en ceed sw 2011 som jag kört i runt 2 år och 5000 mil och varit förhållandevis nöjd med.

När jag hämtade ut bilen 2013 hittade jag lacksläpp på bakluckan som jag påpekade och fick åtgärdat utan knot av bilfirmans lackverkstad (Upplands Bilforum i Uppsala). Nu, 2 år senare, verkar det som att en av muttrarna som håller fast listen med öppningsknappen till bakluckan har vibrerat loss, och det resulterade i att jag fick hela listen i handen idag när jag öppnade luckan. Den sitter i en av bultarna, men alla clipsen och två små skruvar har lossnat.

Jag har en service bokad nästa vecka, och det är samma firmas verkstad som jag köpte bilen från från början. Jag ringde dom idag och sa att jag anser att det borde vara normal användning att öppna bakluckan med därför avsett handtag och att jag därmed anser att det borde tas på garantin, men det fick jag tvärnej på.

Enligt verkstan är listen "mest dekorativ" och inte till för att öppna luckan med. Jag kände att min hjärna började blöda lite när jag hörde det, för mig veterligen finns inget annat sätt att få upp bakluckan. Dom tyckte också att det kunde ju vibrera loss skruvar etc och att det är sånt som händer och det ska inte täckas av garantin. Jag undrade om dom hade sagt så om det varit förardörren som ramlat av, det är ju sånt som händer, skruvar kan ju vibrera loss och så, men det tyckte hon inte var nåt roligt skämt verkade det som.

Dom ska "titta på det" när jag är inne på servicen om en vecka, jag får väl ha barnvagnen i baksätet tills dess antar jag.

Jag har två frågor till er nu;

1. Har nån annan råkat ut för det här?

2. Hur sitter inredningspanelen på insidan av bakluckan? Bara clips eller finns det skruvar nånstans? Inte en chans att jag betalar dom för att fixa det här, får jag det inte på garantin fixar jag det själv.
Annons

2
Inte varit med eller hört något om det men jag personligen tycker det låter som ett klockrent garantiärende. Dom kan ju annars få visa HUR man ska öppna bakluckan om inte med knappen där bak. Stå på dig!
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re: Bakluckelisten lossnade

4
Hej.

Jag har fått samma problem nu och verkstaden sa att det egentligen inte ingår i garantin men de skulle höra med KIA om de ändå kunde ta det på nybilsgarantin. Hur har det löst sig för dig? fick du stå för kostnaden själv?

Jag köpte bilen begagnad av firman för mindre än två månader sen så man kan ju tycka att dem borde ta det på goodwill åtminstone.
Skriv svar

Återgå till "Problem"