Annons

Re: Byta stereo

11
hnkl skrev:När du tog bort panelen, bände du bort den bara? Sitter den fast i några speciella punkter som kan vara bra att bända vid? :)
Bände i nedre högra hörnet. Bara att känna sig fram och vicka till lite med ett fiskben (eller nåt brytverktyg av plast).

På den gamla fronten sitter "antignisseltejp", det fick man inte med till den nya. Som tur var hade jag kvar lite från tiden som bilbyggare, så det blir förhoppningsvis tyst. Du måste även flytta över ett gäng plastclips från den gamla till den nya fronten.

Micken hamnade över backspegeln. Blir minst i vägen där känner jag. Provade på toppen av a-stolpen först men det vart inge snyggt.

Bild


På plats och provisoriskt inkopplad i väntan på 0,5m hdmi..

Bild
Annons

Re: Byta stereo

12
Tack för infon! Ska införskaffa någon typ av "gnisseltejp"/ kablagetejp. Resultatet blev jäkligt bra!
Hur drog du mikrofonkabeln? Via passagerarsidan och upp med a-stolpen och längst framrutans övrekant? Provat hur ljudet blir i samtal med mikrofonen där? Trevlig helg! :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Byta stereo

13
Pillade in kabeln under innertaket, ner i a-stolpen, vidare ner under gummilisten och in under panelen. Lite meck men inga större problem.

Hur ljudet blev vet jag inte, men ingen har klagat på dåligt ljud än :D

Re: Byta stereo

14
Hur var det på din spelare vad gäller antennen? Behövde du någon antennadapter?
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Byta stereo

16
Så nu är min stereo installerad. Förbaskat nöjd, ljudet blev mycket bättre och skärmen passar perfekt in i panelen. :)
Panelkåpan ska dock in på lackering om några dagar så det flyter med resterande panel som är pianolackerad.

Mikrofonen drog jag ner i instrumentpanelen, ut vid fötterna på förarsidan och sedan in längst gummilisten upp till taket och sen under plastkåpan på A-stolpen och sedan längst framrutan. Samma ställe som dig.

Som sagt, blev en Pioneer AVH-X8600BT.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Bilagor
Foto 2015-03-06 17 28 43.jpg Foto 2015-03-06 17 28 43.jpg Visad 3327 gånger 559.97 KiB
Foto 2015-03-06 19 38 05.jpg Foto 2015-03-06 19 38 05.jpg Visad 3327 gånger 448.23 KiB
Foto 2015-03-06 17 28 17.jpg Foto 2015-03-06 17 28 17.jpg Visad 3327 gånger 608.84 KiB

Re: Byta stereo

18
Tycker också det verkar konstigt att den ska funka på alla märken. Den där "prylen" som rattstyrningskabeln går igenom borde ju vara anpassad efter funktioner på stereon?

Prova! Instruktionsbladet ser likadant ut. Funkar det inte är det väl bara att returnera :thumbup:

Re: Byta stereo

19
Hejsan Grabbar.

Hämtade ut min nya Ceed förra veckan. Det är den "stora stereon" med navigation.
Tycker dock att det är lite dålig kraft i den. Det står att bilen har 6 högtare.. Betyder det att jag behöver ett 6-kanalssteg, eller räknar dom diskanterna som "egna" högtalare.. Antar att där inte är lågnivå, men då får man ha ett slutsteg som klarar det..Har ni bytt högtalarna, eller duger dom till högre effekt?
Tack för era värdefulla svar, grabbar!

Vänligen Alex.

Re: Byta stereo

20
I inställningarna för min kia (lilla stereon) så finns det iaf under ljudinställningarna ett alternativ som boostade ljudet väldigt mycket. Blev ett helt annat ljud!

Kanske finns liknande på din?
Kia Cee'd Sw comfort -13
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"