Annons

En massa småfrågor - innan leverans....

1
Har en del frågor som jag inte frågade säljaren om, kan någon här svara?

Funktionen "follow me home", finns den? Att ljuset är på ca. 30 sekunder efter att man låst bilen.

Slår den på det "riktiga" ljuset själv när det mörknar resp. av om det ljusnar?

Bländar den av och går tillbaka till helljus efter möte? Nissan har denna funktion.

Kan man själv nollställa däckstrycksövervakningen när man bytt hjul?

Funktionen med autolås av dörrar, är den kvar samt kan man stänga av funktionen själv?

När man ansluter en smartphone, vilken info kan man visa på displayen? Visas telefonbok, ringda samtal, missade och inkomna samtal, låtar i lista, spellistor, något mer?

Finns det fortfarande ciguttag i bagaget som inte går via tändningslåset?

Har den kurvljus?

Har den som Audi att den släcker ledlisten på den sidan där blinkern startar?

Ligger värmen på ratten på strömbrytare?

Fäller man in/ut speglarna när man låser/låser upp bilen? Då om man har aktiverat infällningen.

Något mer som ni som köpt har upptäckt eller också glömt att fråga om?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: En massa småfrågor - innan leverans....

2
Ronnie skrev:Har en del frågor som jag inte frågade säljaren om, kan någon här svara?

Funktionen "follow me home", finns den? Att ljuset är på ca. 30 sekunder efter att man låst bilen.
Ja, men den går att slå av funktionen om man vill.
Slår den på det "riktiga" ljuset själv när det mörknar resp. av om det ljusnar?
Det finns 3 lägen. Bara LED-ljus, Halvljus och Auto. I autoläge så slår går den över till riktigt halvljus när det mörknar.
Bländar den av och går tillbaka till helljus efter möte? Nissan har denna funktion.
Nej
Kan man själv nollställa däckstrycksövervakningen när man bytt hjul?
Nej, inte vad jag känner till. Det krävs ett rätt utrustning för att "para ihop" ventilerna med bilen. På min bil monterades vinterhjulen på innan jag hämtade den och enligt säljaren så kommer bilen ihåg sommarhjulen så jag skall kunna skifta hjul själv när det blir dags för sommardäck igen.
Funktionen med autolås av dörrar, är den kvar samt kan man stänga av funktionen själv?
Ja, den är kvar men går att stänga av.
När man ansluter en smartphone, vilken info kan man visa på displayen? Visas telefonbok, ringda samtal, missade och inkomna samtal, låtar i lista, spellistor, något mer?
Telefonbok - Ja
Ringda samtal - Ja
Missade och inkomna - Lite osäker, har inte tänkt på det.
Spellistor och sånt - Tror inte det. Jag har iofs bara kört med Spotify och den visar låt, artist och album och man kan pausa samt byta till nästa/föregående låt men något mer än så har jag inte noterat iaf.
Något mer - Ja den visar telefonens batterinivå och signalstyrka.
Finns det fortfarande ciguttag i bagaget som inte går via tändningslåset?
Jag har inte hittat något ciguttag i bagaget men jag ska ärligt säga att jag inte letat så noga.
Har den kurvljus?
Ja, den har en lampa på resp sida som tänder när man svänger. Backar man så tänds den omvänt mot om man kör framåt. D.v.s. vrider du ratten åt höger när du backar så tänds kurvljuset på vänster sida.
Har den som Audi att den släcker ledlisten på den sidan där blinkern startar?
Tror inte det, inget jag reflekterat över iaf.
Ligger värmen på ratten på strömbrytare?
Ja, det sitter en knapp till vänster om ratten för att slå av/på rattvärmen.
Fäller man in/ut speglarna när man låser/låser upp bilen? Då om man har aktiverat infällningen.
Ja, om man ställer den i det läget. Det finns tre lägen. Fäll ut, auto, fäll in.
Något mer som ni som köpt har upptäckt eller också glömt att fråga om?
Att spolarmunstyckena inte går att justera kom som en överraskning för mig. Vet inte om jag någonsin haft en bil innan där man inte kan justera dem. Idiotiskt!

Sen kommer jag inte i närheten av den deklarerade bränsleförbrukningen. Har svårt att komma under 0.65l/mil med blandad körning även om jag försöker köra riktigt tråkigt. Har dock hört att den kommer att sjunka under de första 1000 milen. Känns också som den drar lite mer när det är rejält kallt (10-15 minus).

Sen det där med regnsensor i all ära men jag saknar ett vanligt intervall-läge då regnsensorn inte alltid triggar igång torkarna när jag vill att de skall gå igång. Kanske fungerar bättre på sommarhalvåret?
Kia Niro PP2 2017

Re: En massa småfrågor - innan leverans....

6
Kan svara på de frågor som 'Kallt-kaffe' inte hade svar på.

- LED-slingan dimmas inte ner man slår på blinkers.

- Det sitter ett uttag i bagaget. Sitter på höger sida i min. Kan dock inte svara på om det går via tändningslåset.

Håller med angående bränsleförbrukningen. En bra bit ifrån vad det deklarerade värdena. Ligger på 0.65l/mil nu. Dock kör jag med 225/45/17 dubbade. Låg omkring 0.59-0.60 l/mil med sommardäcken som har samma dimension.

Angående vingelvarning eller Line Assist som det heter så är det inget som följer med vanliga Komfort-paketet. Kan inte svara på om Limited edition har det. Skulle gissa på att Business-modellen har det. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: En massa småfrågor - innan leverans....

8
kallt_kaffe skrev:Jag har en Special Edition och jag har ingen "vingelvarning" i alla fall.
Ok, tack. Det är en special jag ska ha med, så då vet jag.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: En massa småfrågor - innan leverans....

9
hnkl skrev:Kan svara på de frågor som 'Kallt-kaffe' inte hade svar på.

- LED-slingan dimmas inte ner man slår på blinkers.

- Det sitter ett uttag i bagaget. Sitter på höger sida i min. Kan dock inte svara på om det går via tändningslåset.

Håller med angående bränsleförbrukningen. En bra bit ifrån vad det deklarerade värdena. Ligger på 0.65l/mil nu. Dock kör jag med 225/45/17 dubbade. Låg omkring 0.59-0.60 l/mil med sommardäcken som har samma dimension.

Angående vingelvarning eller Line Assist som det heter så är det inget som följer med vanliga Komfort-paketet. Kan inte svara på om Limited edition har det. Skulle gissa på att Business-modellen har det. :)

Business har inte det heller, tror bara det är Excutive'n som har det! Den har ju en led/TFT skärm till mitt mätaren har jag för mig...
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

10
Kallt_Kaffe: Vad har du för lur? Jag har en Xperia Z1 och min display visar ingen info alls. Exfruns ajfån 5S visade ingen info via BT men gjorde det med USB-sladd..
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"