Annons

Självparkering i nya Carens ?

1
Hej

Eftersom vi behöver en större bild ( 7 sitsig ) så har vi gått i tankarna att skaffa en Kia Carens.
Har tittat lite på den med komfortpaketet som dom har erbjudande om just nu.

Men undrar.....i dom nya från 2014....finns den funktionen Självparkering ?
Och hur exakt funkar detta ?

MVH
Morgan
Annons

Re: Självparkering i nya Carens ?

2
Hej och vad kul att ni funderar på Carens.

I Comfortutförandet finns inte den funktion ni söker. Bara backsensorer. Vad jag har förstått så ska backkamera finnas som tillval men jag hittar det inte som tillbehör på Kias hemsida så vet inte hur det ligger till egentligen. Backsensorer finns dock som standard i Executive-versionen men den vill de ha mer än 260 000 för.

3
Hej

Ok...synd att dom inte skrivit ut det i deras reklamfilm att den funktionen bara finns i en viss modell.
Jag trodde backkamera var standard, men som du sa, nu hittar jag inte att man kan välja till det heller.

Hur är det med bluetooth och handsfree?
Är Handsfree röststyrd , dvs att man kan tex säga " Ring hem" eller så ?

Finns det nån annan kia som är 7 sitsig med ? eller det är bara Carens ?

4
mstoltz skrev:Hej

Ok...synd att dom inte skrivit ut det i deras reklamfilm att den funktionen bara finns i en viss modell.
Jag trodde backkamera var standard, men som du sa, nu hittar jag inte att man kan välja till det heller.

Vi fick välja till Navigator i vår carens för att få backkamera. Om man ska säga något om
Röststyrningen så är den under all kritik. Står att den är röststyr men det ända jag har fått att fungera är ordet hjälp.
Att bara tala om vem man ska ringa till existerar inte. Kia sverige säger själva att den inte fungerar som det står skrivet
Utan har brister som du som kund får leva med. Vilket Jag inte fick någon info om när vi köpta till paketet. :cry:
Carens -14 CRDI 1.7 Navigator Panorama

5
Linus.Levin skrev:

Vi fick välja till Navigator i vår carens för att få backkamera. Om man ska säga något om
Röststyrningen så är den under all kritik. Står att den är röststyr men det ända jag har fått att fungera är ordet hjälp.
Att bara tala om vem man ska ringa till existerar inte. Kia sverige säger själva att den inte fungerar som det står skrivet
Utan har brister som du som kund får leva med. Vilket Jag inte fick någon info om när vi köpta till paketet. :cry:
Dåligt att dom inte kan erbjuda backkamera utan navigator samt att röstsyrningen inte funkar som den skall.
Detta borde dom ha gått ut med eller försökt att avhjälpa.

Menar jag satte in en parrott i vår nuvarande skoda och den är riktigt grym !!
Den förstår precis allt man säger tydligt och klart och inga problem.

Då tycker man att ett totalt paket som kostar rätt mycket Borde röstsyrningen funka.

Men när jag går in på kia och skall bygga vår carens, så hittar jag ingenstans man kan välja varken backkamera eller navigator.

6
mstoltz skrev:
Linus.Levin skrev:

Dåligt att dom inte kan erbjuda backkamera utan navigator samt att röstsyrningen inte funkar som den skall.
Detta borde dom ha gått ut med eller försökt att avhjälpa.

Menar jag satte in en parrott i vår nuvarande skoda och den är riktigt grym !!
Den förstår precis allt man säger tydligt och klart och inga problem.

Då tycker man att ett totalt paket som kostar rätt mycket Borde röstsyrningen funka.

Men när jag går in på kia och skall bygga vår carens, så hittar jag ingenstans man kan välja varken backkamera eller navigator.

Håller med dig till fullo. Vi äger den ända carensen i Sverige med det kittet vi valde. (Komfort, Panorama, navigator, manuell 1.7CRDI. Kia har strypt allt så att man inte skall kunna köpa till ett system som inte går att använda.
Carens -14 CRDI 1.7 Navigator Panorama

8
Sorenton jag har är sjusitsig, men dyrare än carens. Samma sugiga navigator om man vill ha backkamera.
Kia Sorento EX Komfort (+Navi 7") 2013

9
Håller inte med om att röststyrningen inte fungerar. Har i och för sig inte haft röststyrning i någon bil tidigare så jag kan inte jämföra men för mig fungerar det alldeles utmärkt att bara trycka på röstkommandoknappen på ratten och säga "ring X X på mobilen" t ex. Den uppfattar fel ibland men oftast så prickar den rätt person.

Vill man bara ha backkamera får man nog kolla på lösningar utanför KIA's sortiment men trådstartaren ville ju egentligen ha svar om parkeringsassistans och det har väl inte KIA i sin tillbehörslista?!

10
Hej

Jo jag kollade lite på sportage med, vilken jag tyckte var riktigt häftig, men såg inte att den hade 7 sitsig ?
Har Kia sportage 7 sits i sig ?

Ja detta med backkamera är ju nått som jag tycker hade varit bra när man tex skall backa till ett tungt lastat släp eller annat......annars har man ju backvarnarna som är standard !

Skulle vilja se nån youtube film hur det funkar med Röststyrningen, men hittade inget om det .
Men när det står bluetooth som standard, det betyder väl att det finns handsfree som standard eller ?

Såhär ser det ut:
m.JPG m.JPG Visad 5088 gånger 21.81 KiB
Edit, hittade denna om handsfree: