Rotortech skrev:Fortfarande dimmigt... i KIAs info säger de att filtrerbarheten på Diesel Bio + i vissa fall överskrider ett i Storbritannien frivilligt gränsvärde. Så vitt jag vet innehåller standarden EN 590 krav på både grumlingstemperatur och filtrerbarhet och det framgår inte av KIAs info att Diesel Bio + inte skulle uppfylla kraven enligt EN 590 eller ???
Har kommunicerat med OKQ8 om dessa "tester" som KIA hänvisar till. Filtrerbarhetstesterna ger väldigt varierande resultat mellan olika testlab och anses därför inte vara tillförlitliga. OKQ8 påpekar att sänkningen av halten RME från 7% till 5% inte beror på att bränslet inte har uppfyllt kraven, utan OKQ8 har minskat inblandningen eftersom KIA har meddelat att 7% RME skapar ett säkerhetsproblem hos vissa av KIAs modeller.
Då är det som jag misstänkte, OKQ8s bränsle har hela tiden uppfyllt kraven enligt EN 590. Det är alltså KIAs bränslesystem som inte kan hantera bränsle med högre RME-inblandning än 5%.
Sänkningen är temporär och OKQ8 bedömer att tvingande kvotpliktsystem kommer att medföra ökad inblandning av biodrivmedel redan 2016 för alla leverantörer...
Tror för egen del inte att jag vill sitta i en KIA då, det kan bli dyrt