9
av Micke2
Tjena.
En bild säger tusen ord....
Du har ett vakuum och ett halvautomatiskt.
Där du har en bricka med hål, och två skruvar, är det vakuum.
Det andra är ett halvautomatiskt med fixed cam.
Båda fanns -01, så tidogare ägaren har fått fel.
Biten du har i handen, är en bit av fixed cam.
Du har fyra alternativ.
Alt 1. Byt till vakuum på båda sidor. Testa med vakuumnavet du har och sug i slangen och se om det greppar på båda sidor.
Även håller greppet ett par sek. Dvs inte tokläcker vakuum
Funkar det, så köp ett nytt hjulnav, inkl frihjulsnav. Kanske 3000kr på skrot.
Kolla då även att drivaxlarna är lika på båda sidor.
Yttre knuten skiljer. Kollapå baksidan mot hjulnavet. Finns en upphöjd ring runt drivknuten på ena, och som en tallrok på knuten på andra....grattis. du ska inte ha upphöjda ringen.
Fota så berättar jag.
Alt 2. Köp en ny fixed cam. Då måste du säga åt kia att kolla till en -97. Dom har fel i sitt register.
Då kan du bata aktivera 4wd i max 30km/h och du ska backa ca 1m efter att du lagt ur 4wd.
Därför halvautomatiskt. Kanske 1200kr.
Alt 3. Byt till manuella nav. Då får du gå ur varje gång du aktiverar eller lägger ur 4wd.
Du kan inte ha dem aktiverade i onödan, för då går nålagren till drivaxeln.
Du kan känna på dem. Montera frihjulsnaven, och ryck idrivaxeln in mot hjulnavet. Ett pytteglapp ör ok, men inte ett stort.
Då är nållagret kass, och troligen drivaxeln, då den är inre lagerbana.
Det är troligen vad som hänt iom att det är bytt på en sida.
Alt 4. Låt bilen vara bakhjulsdriven.
Micke
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.