Annons

Re: Bränsleförbrukning.

21
Hur kör ni egentligen???

Sedan jag plockade ut min ´14 Ceed SW Crdi har jag legat på i snitt under 1300 mil (faktiska förbrukning mätt mellan takningar) på 0,52L/ mil. Då är 50/50 stadskörning och landsväg/motorvägskörning, oftast lastad med hela familjen med barnvagn + packning. Min förbrukning har dock börjat sjunka nu när den börjar bli lite inkörd, de senaste 400 milen har den i snitt dragit 0,42 milen. Kör väl inte direkt eco-driving, utan använder eco-drivingens många fördelar (absolut inte alla), men använder mig mycket av farhållaren.

Kör med 2,6kg i däcken, märkt att bilen drar mindre i 120km/h än i 110km/h, mer i 70km/h än i 80km/h, Hoppar mellan 3-5:an och använder mig inte av växelindikatorn, utan mer av vridet i motorn.
Annons

Re: Bränsleförbrukning.

22
Bra sida för att se vad andra har för förbrukning, samt att det går att själva logga värden dit med en app:
http://www.spritmonitor.de/en/


Android App som loggar till spritmonitor.de:
https://play.google.com/store/apps/deta ... ient&hl=sv
Alt:
https://play.google.com/store/apps/deta ... p_mp&hl=en

Iphone App spritmonitor.de:
https://itunes.apple.com/us/app/spritmo ... mpt=uo%3D4


Ska man ha riktiga värden är riktig förbrukning och inte vad en färddator säger som man bör mäta:
1. Tanka fullt
2. Kör
3. Tanka fullt och ange i appen km samt tankade liter
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013

Re: Bränsleförbrukning.

24
Vi har nya cee´d crdi 110hk och den skall dra ner mot 0,41 men det har den aldrig klarat. Var i kontakt med säljaren som sa att den kommer dra mindre när den gått c:a 2000mil. Nu har den snart gått 3000mil och drar fortfarande 0,62 i snitt. Som jag har förstått har man mappat om 128hästarn till 110hk för att klara miljöklassen. Tror man har gjort en miss där då jag kört den gamla ceed,en i jobbet tidigare och den drog 0,58 och ganska tuff körning. Har svårt att tro att en bil med ökad bränsleåtgång skulle släppa mindre avgaser.

Re: Bränsleförbrukning.

26
Har nu haft min Ceed SW 2013 disel i en vecka, bilen har gått 2400 mil och är inte servad ännu. Provade att nollställa mätaren för förbrukning när jag skulle köra hem från Tjörn till Partille en sträcka på 6 mil till största del motorväg.
Döm om min förvåning när mätaren klättrade upp till 0.75 efter körda 4-5 mil på 6:ans växel. När jag närmade mig Göteborg med tätare ned och uppväxlingar började förbrukningen sjunka och när jag sedan kom hem visade mätaren 0.57.
Ska inte bilen dra mindre bränsle vid motorvägskörning på 6:ans växel med ett motorvarv på 1800-1900 eller har jag missat något?

Re: Bränsleförbrukning.

27
xcardi skrev:Har nu haft min Ceed SW 2013 disel i en vecka, bilen har gått 2400 mil och är inte servad ännu. Provade att nollställa mätaren för förbrukning när jag skulle köra hem från Tjörn till Partille en sträcka på 6 mil till största del motorväg.
Döm om min förvåning när mätaren klättrade upp till 0.75 efter körda 4-5 mil på 6:ans växel. När jag närmade mig Göteborg med tätare ned och uppväxlingar började förbrukningen sjunka och när jag sedan kom hem visade mätaren 0.57.
Ska inte bilen dra mindre bränsle vid motorvägskörning på 6:ans växel med ett motorvarv på 1800-1900 eller har jag missat något?
Hur fort körde du?

0.75 låter väldigt högt.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

Re: Bränsleförbrukning.

30
xcardi skrev:Har nu haft min Ceed SW 2013 disel i en vecka, bilen har gått 2400 mil och är inte servad ännu. Provade att nollställa mätaren för förbrukning när jag skulle köra hem från Tjörn till Partille en sträcka på 6 mil till största del motorväg.
Döm om min förvåning när mätaren klättrade upp till 0.75 efter körda 4-5 mil på 6:ans växel. När jag närmade mig Göteborg med tätare ned och uppväxlingar började förbrukningen sjunka och när jag sedan kom hem visade mätaren 0.57.
Ska inte bilen dra mindre bränsle vid motorvägskörning på 6:ans växel med ett motorvarv på 1800-1900 eller har jag missat något?
När motorn kommer upp i rätt temperatur så kommer en reningsprocess att starta vid behov. Den kommer att bränna ur/sota ur partikelfiltret. Det är en självrengörande process som bilen har för att partikelfiltret inte ska sota igen. Kör man mycket stadskörning kommer den att göra denna process oftare då motorn inte alltid kommer upp i rätt arbetstemperatur och det samlas mer sot i filtret. Man ska tänka på att om inte dessa processer får göras kommer tillslut filtret att sättas igen och du behöver besöka verkstaden för att få det fixat.

Som du märkte så märker man att bilen kör en rening genom att förbrukningen sticker iväg väldigt mycket. Min förbrukning kan ligga upp mot 0.8l/mil när den håller på. Du kan även märka att den håller på om du släpper gasen(rullar med växel i) och kollar på förbrukningen, den sjunker aldrig till botten(0) vid förbränning. Öppnar du även dörren om du står på en parkering så känner du att det luktar bränt, ofta en liknande doft från bränt gummi. En indikation på att partikelfiltret renas. Fortsätt då att köra tills du ser att förbrukningen sjunker till det vanliga igen. :)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"