Tjena! tänkte att jag skapade en ny tråd för dom som byggt eller bygger ljud i sina Ceed, andra modeller får självklart hoppa in om dom vill.
Börjar med att samla lite länkar och guider som hjälpt mig.
Guide, byta dörrhögtalare:
http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... t-1-a.html
Guide, dra strömkablage för en baslåda i skuffen:
http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... t-2-a.html
Guide, hur man tar bort originalstereon:
+ bilder: http://vlastimilfiser.rajce.idnes.cz/str.panel_2/ + https://sites.google.com/site/kimmokarj ... oinkiaceed
En ebay shop som säljer adapters till kia ceed, Radiosladd adapter, Stereobur och ram för eftermarknads stereo, rattkontroll adapter mm. http://stores.ebay.com/Liquid-ICE-2008
Guide, Basinkopplingsschema Ohm:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w ... ofer_imp=4
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det jag har gjort på min bil hittils är:
*Bytt stereo till en Pioneer X700BT som har allt och lite till för en bra peng, tror att jag gav ca 1400kr för stereon. Gav mycket bättre ljud till originalhögtalarna så därför väntar jag med att uppgradera dörrarna tills skuffen är färdig.
*Dragit 35mm2 kabel från generatorplus till originalbatteri avsäkrat med 150 amp.
*35mm2 extra jord från originalbatteri till stötdämparinfästningen.
*35mm2 strömkabel från främre batteri till ett Kinetic 20Ah 600w batteri i skuffen avsäkrat 150amp inom 30cm av varje batteri. Därifrån går det jordkabel i samma tjocklek till höger och vänster bältesinfästning under baksätet. Jag skulle behöva en bättre jordpunkt och funderar då gå genom reservhjulsbaljan under bilen och fästa i nån ram. Finns gummigenomföring där.
Nu till det roliga, I bak sitter det just nu en 22+22 liters baslåda med dubbla Hertz Hx250D basar som drivs av ett SPL 1500w rms steg i 1 ohm. Spelar på riktigt najs fast jag tror jag har fått en dille för billjud så håller redan på att uppgradera. Kommer att bygga en ännu mindre sluten baslåda på 18+18 liter i 22mm MDF så som tillverkaren rekommenderar.
På den nya baslådan ska det byggas ännu en låda . Lådan kommer vara avlång, lika bred som hela skuffen är och i samma höjd som där nackstöden börjar. En skiss: http://www.ladda-upp.se/bilder/fvrjytuurfwyxk/ I den som ni ser på bilder kommer det sitta nåt så galet som 4 st 6x9" koaxialer Hertz ECX690.
Idag hittade jag ett Hertz HE4 (4 kanals, 4x70w rms i 4 ohm) på netonnets hemsida för 990kr och åkte direkt till affären. Detta slutsteget kostar mellan 1500-1700 på andra affärer och det är en utgående modell, det nya har samma specs bara mindre storlek. Jag kom fram till hyllan och där stod 1 slutsteg, den sista.. Med priset 1290kr !. Upprörd gick jag till en anställd och påpekade prisfelet och fick det för 990kr som stod på deras hemsida.
Så det som ska göras just nu är, dra ännu en strömkabel från originalbatteri till skuffen för annars är jag orolig att stegen inte kommer få den ström dom vill ha. Ett till batteri ska också in, funderar på ett biltema AGM 70Ah.
Beställa högtalarna som jag hittade på rea @ http://stereospecialisten.jetshop.se/ där jag också köpte basarna och spl slutsteget. Kommer även lägga dämpmatta lite här och var för att stänga inne all bas.
Ca 16-17 tkr tror jag att hela kalaset kommer ha landat på när jag e färdig med skuffen på bilen. Då är det dörrarna som gäller om jag inte väntar och köper Kia Ceed GT istället.
Annons
Re: Ljudbygge i ceed
2Blev nyss klar med Hattlådan .
4st Hertz ECX 690
http://www.ladda-upp.com/bilder/79926/hattl-C3-A5da
4st Hertz ECX 690
http://www.ladda-upp.com/bilder/79926/hattl-C3-A5da
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
3Fick in lådan perfekt.. Bara inkoppling av slutstegen kvar. Nu tar jag mig en paus från arbete och dricker några öl. Fortsättning kommer imorgon.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
4Slutstegen på plats, fortfarande mycket att göra. Strömkablar är i en enda härva och till vänster under den övre baslådan ska 2 batterier samt kondensator få plats.. blir klurigt. Har inte lust att lyfta ut allt och sätta batterierna i reservhjulsbaljan utan vill att dom ska vara lätttillgängliga.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
5Rivit ut allt och börjat dämpa med Silent Coat 2 och 4 mm. Väldigt lättarbetad då jag stått ute i kylan och monterat.
Ska ut och dämpa bakre skärmar etc så att skuffen blir helt färdig.
Ska åka till Elmia med ett par polare och en kille lånar ut sin 2x12 GAS Pro låda med med ett 1500wrms steg. Så vi kommer köra 2x10+2x12 matat med 3000w rms. Kan ju vara skoj att testa .
Ska ut och dämpa bakre skärmar etc så att skuffen blir helt färdig.
Ska åka till Elmia med ett par polare och en kille lånar ut sin 2x12 GAS Pro låda med med ett 1500wrms steg. Så vi kommer köra 2x10+2x12 matat med 3000w rms. Kan ju vara skoj att testa .
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
6Stor uppdatering.
En polare frågade om han kunde låna 6x9 lådan till sin stereo hemma och det slutade efter han lånat det att han köpte den av mig. Jag började då kolla på ett framsystem istället och kikade på ett Hertz HSK 165 XL kit 150wrms. Fick ett bra pris på 2750kr och paret kostar ca 3700kr annars, tack till transportstrejken som varade 57 minuter . Detta är bland det bästa man kan få i den prisklassen, kollade en hel del youtubevideos innan jag köpte det. Drivs av mitt Hertz HE4 steg bryggat 2x200wrms.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag hade köpt limpistol, alfa 147 adapter och plåtskruv så började jag arbetet. Ca 15 timmar men då jobbade jag jävligt försiktigt och metodiskt. För en van person att skruva bilar så är det säkert bara ett 3 timmars jobb.
Började med att rycka dän diskantpanelen som sitter med 3 clips, drog från toppen och nedåt. Där finner vi kontakter till sidospeglar och diskanten själv.
Diskanten var bara att ta bort, jag gick lös med en skruvdragare för att göra hålet större för att passa Hertz 28mm diskant. Måttar in så att den kommer spela mot passageraren sen ett par klickar smältlim.
En polare frågade om han kunde låna 6x9 lådan till sin stereo hemma och det slutade efter han lånat det att han köpte den av mig. Jag började då kolla på ett framsystem istället och kikade på ett Hertz HSK 165 XL kit 150wrms. Fick ett bra pris på 2750kr och paret kostar ca 3700kr annars, tack till transportstrejken som varade 57 minuter . Detta är bland det bästa man kan få i den prisklassen, kollade en hel del youtubevideos innan jag köpte det. Drivs av mitt Hertz HE4 steg bryggat 2x200wrms.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag hade köpt limpistol, alfa 147 adapter och plåtskruv så började jag arbetet. Ca 15 timmar men då jobbade jag jävligt försiktigt och metodiskt. För en van person att skruva bilar så är det säkert bara ett 3 timmars jobb.
Började med att rycka dän diskantpanelen som sitter med 3 clips, drog från toppen och nedåt. Där finner vi kontakter till sidospeglar och diskanten själv.
Diskanten var bara att ta bort, jag gick lös med en skruvdragare för att göra hålet större för att passa Hertz 28mm diskant. Måttar in så att den kommer spela mot passageraren sen ett par klickar smältlim.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
7Dörrinsidan sitter med clips hela vägen samt med 2 dolda skruvar. Ta bort skruvarna sen är det bara att rycka försiktigt runtom, demonteringsverktyg i plast är bra att ha. Finns billigt på biltema.
Bakom panelen så sitter det 2 kontakter, en. till elhissar och en till centrallås samt låsvajer. Lossa panelen försiktigt och dra bort kontakterna och vajern.
För att kunna ta bort innerplåten så måste rutan ut. Ta bort skyddsskumplasten för de 2 hålen, sätt tillbaka elhisskontakten och veva ner tills rutan är ca halvvägs. Då kan man se när de två bultarna som håller rutan är inom räckhåll för ett spärrskaft stl 10. Lossa bultarna ett par varv räcker medans du eller en vän håller i rutan sen är det bara att dra upp och ut rutan.
Borra bort nitarna som håller originalhögtalaren och släng den sedan i soporna för du kommer aldrig mer vilja ha ett par 20wattare i papper utan MAGNET.
Bakom panelen så sitter det 2 kontakter, en. till elhissar och en till centrallås samt låsvajer. Lossa panelen försiktigt och dra bort kontakterna och vajern.
För att kunna ta bort innerplåten så måste rutan ut. Ta bort skyddsskumplasten för de 2 hålen, sätt tillbaka elhisskontakten och veva ner tills rutan är ca halvvägs. Då kan man se när de två bultarna som håller rutan är inom räckhåll för ett spärrskaft stl 10. Lossa bultarna ett par varv räcker medans du eller en vän håller i rutan sen är det bara att dra upp och ut rutan.
Borra bort nitarna som håller originalhögtalaren och släng den sedan i soporna för du kommer aldrig mer vilja ha ett par 20wattare i papper utan MAGNET.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
8Lossa innerplåten, sitter med ca 10st bult storlek 10. Jag tog inte bort plåten helt pga vajern som går till låset, men det går att komma runt och dämpa dörren ändå. Jag använde 4mm Silent Coat på området bakom högtalarna sen när det tog slut använde jag 2mm istället.
Gick lös med smältlimmet och satte fast adaptern, hålen stämmer inte överens med kia då dom är till Alfa 147 men det löste jag sedan med att skruva i varsin plåtskruv i varje hål.
Jämförelse, original vs Hertz.
Man glömmer dock ta bilder på saker som kabeldragning, enklaste sättet att dra kabeln från högtalaren är att borra ett litet hål i adaptern och ta det den vägen upp till delningsfiltret. Tätade även högtalaren med smältlim.
Här är en bild vart jag placerat delningsfiltret(andra dörren), jag fick ta av och på panelen flera gånger för att hitta plats. Andra kit brukar ha mindre filter så kanske inte är så problematiskt för andra.
Bild från andra dörren
Sen fick jag skära ut lite av insidan av dörrsidorna då mina högtalare tog i lite där, gick lös med mitt extra vassa Kia motors multitool. Den kniven har hållits vass i över ett år nu .
Kabeldragning från dörr till bil var väldigt enkelt, jag glömde dock ta bilder på det men skickar med en bild från ett annat forum för det. Jag skar hål i gummit till kabelstammen från dörren och lirkade ut kabeln, sen finns det ett pluggat hål ett par centimeter under där stammen går in i bilen, tog bort trösklar och kickpaneler, lyste med lampa sen in med kabeln där. Skyddade med ett flexibelt skyddsrör. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Guiden som hjälpt mig: http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... t-1-a.html
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Efter som jag slutstegen i skuffen där baslådan är osv så var det bara att följa original kabelstammar dit bak. Jag har både Sub och front lågnivåingångar på stereon så en ny lågnivå fick jag dra också.
Och ljudet?, Film kommer senare. Det är skillnad på högtalare kan jag lova, med 200wrs styck matat till dessa så spricker det inte någonstanns. Det är öronen som ger upp tillslut, inget skrålande eller något annat skit. Diskanten och den tajta midbasen orkar med ända upp till maxvolym på stereon och steget. Jag ångrar enormt att jag inte lyssnade på andras råd om att inte ha 6x9or i bak, visst dom spelade högt men stereo ska inte komma bakifrån.
Hoppas dessa bilder var till nån nytta, jag är fortfarande nybörjare när det gäller billjud men tycker att hittils så låter det otroligt bra.
Mvh Joakim.
Gick lös med smältlimmet och satte fast adaptern, hålen stämmer inte överens med kia då dom är till Alfa 147 men det löste jag sedan med att skruva i varsin plåtskruv i varje hål.
Jämförelse, original vs Hertz.
Man glömmer dock ta bilder på saker som kabeldragning, enklaste sättet att dra kabeln från högtalaren är att borra ett litet hål i adaptern och ta det den vägen upp till delningsfiltret. Tätade även högtalaren med smältlim.
Här är en bild vart jag placerat delningsfiltret(andra dörren), jag fick ta av och på panelen flera gånger för att hitta plats. Andra kit brukar ha mindre filter så kanske inte är så problematiskt för andra.
Bild från andra dörren
Sen fick jag skära ut lite av insidan av dörrsidorna då mina högtalare tog i lite där, gick lös med mitt extra vassa Kia motors multitool. Den kniven har hållits vass i över ett år nu .
Kabeldragning från dörr till bil var väldigt enkelt, jag glömde dock ta bilder på det men skickar med en bild från ett annat forum för det. Jag skar hål i gummit till kabelstammen från dörren och lirkade ut kabeln, sen finns det ett pluggat hål ett par centimeter under där stammen går in i bilen, tog bort trösklar och kickpaneler, lyste med lampa sen in med kabeln där. Skyddade med ett flexibelt skyddsrör. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Guiden som hjälpt mig: http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... t-1-a.html
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Efter som jag slutstegen i skuffen där baslådan är osv så var det bara att följa original kabelstammar dit bak. Jag har både Sub och front lågnivåingångar på stereon så en ny lågnivå fick jag dra också.
Och ljudet?, Film kommer senare. Det är skillnad på högtalare kan jag lova, med 200wrs styck matat till dessa så spricker det inte någonstanns. Det är öronen som ger upp tillslut, inget skrålande eller något annat skit. Diskanten och den tajta midbasen orkar med ända upp till maxvolym på stereon och steget. Jag ångrar enormt att jag inte lyssnade på andras råd om att inte ha 6x9or i bak, visst dom spelade högt men stereo ska inte komma bakifrån.
Hoppas dessa bilder var till nån nytta, jag är fortfarande nybörjare när det gäller billjud men tycker att hittils så låter det otroligt bra.
Mvh Joakim.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
Re: Ljudbygge i ceed
9Gjorde den sista kabeldragningen samt dämpade bakdörrarna med 2mm silent coat. Monterade åter kondensatorn som legat ett tag. Städning får det bli en annan dag, dessa små jävla koppartrådar är nästintill omöjliga att få bort från mattor. Blir väl att sitta en dag med pincett eller låna en industrimagnet.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570