Annons

Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen

1
"Biltillverkaren Kia i Sverige begär att den som vill ha sju års garanti på sin bil sköter servicen på Kias verkstäder. Den som vill använda andra verkstäder kan få max tre års garanti.

"De är ensamma i Europa om ett sådant krav", säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges bilgrossisters förening, till TT
Frågan har nu drivits till Marknadsdomstolen där huvudförhandling inleds på onsdagen."

Källa: http://www.di.se/#!/artiklar/2012/10/9/ ... for-ratta/

-Ska bli intressant att följa detta!
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
Annons

Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen

2
De är ju även ganska ensamma med så lång garanti... Det är väl bara Mitsubishi som har längre (även om deras garanti verkar mindre täckande de sista fem åren) sedan är det ett hopp ner till fem år.

Det vore ju trist om de börjar med samma (korta) garanti som alla andra bara för att paragrafryttare sitter och är avundsjuka över hur kort garantitid deras V70 har.

Allvarligt talat så förstår jag inte problemet över huvud taget...

PS. Tror ni att exempelvis Apple skulle tillåta Nisses Datatjänst skruva i deras grejer utan att garantin rök all världens väg?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen

3
Jag förstår inte heller problemet..

Man fick ju informationen när man köpte bilen ( nybilsköp ) av försäljaren att garantin gäller i 7 år mot att man servar den hos KIA-verkstad? Annars 3 års nybilsgaranti.
Jag fick den infon i alla fall..

För övrigt så skulle jag själv aldrig serva en bil på en annan verkstad än märkesverkstaden, oavsett bilmärke.
Nisses bilmek kan man kanske anlita för service när bilen börjar bli över 12 år ca.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-

Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen

5
På vilket sätt strider den mot detta? Jag trodde att man ALLTID var tvungen att serva på en godkänd verkstad för att garantin ska gälla. I KIA's fall har de bara hårddragit lite och inte godkänt några andra än sina egna.

Är det inte upp till varje bilhandlare att godkänna vilka som ska kunna utföra service och reparationer? Lägger sig verkligen staten i sånt?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen

7
Är det verkligen inte så i andra branscher? Är det fritt fram för alla att serva och reparera grejer och garantin gäller ändå?

PS. Det ÄR ju tre års "vanlig" garanti, precis som de flesta. Det är ju de extra fyra åren som ställer krav på verkstaden. Jag förstår verkligen inte hur det kan anses vara något brott, men jag kanske är korkad... :crazy:
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Kias verkstadskrav inför rätta i Marknadsdomstolen

10
Konkurrensen ligger väl i om Kia vill sälja bilar eller inte? Väljer man Kia så vet man ju vad som gäller och sen är det upp till kunden att välja hur man gör.

Som sagt, det går att lämna in bilen på valfri verkstad men då blir garantin tre år, vilket väl är praxis i branschen fortfarande? De flesta, oavsett vilket bilmärke man valt, lämnar väl in sin bil på märkesverkstaden så länge garantin gäller? Eller finns de någon som chansar för att sen upptäcka att "Mökarns Mek" har gjort något som inte föreskrivs för att garantin ska gälla?
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"