Annons

18" fälgar

1
Har hittat en trevlig fälg som nog skulle sitta fint på en liten Sportage från Peking. Men är det nån som har koll på alla de där siffrorna som gör att bilen blir sidoblästrad? Fälgen är en DOTZ Freeride Peak 18", 7,50x18, inpressning 38,0.
PÅ eller AV?

Lär i vilket fall som helst köpa de större stänkskydden som går att läsa om här på forumet. (Om nån kan hjälpa mig att få dit dom...)
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: 18" fälgar

2
De ENDA dimensionerna av 18" som är godkända av Kia är:
235/55R18, 7.0x18 ET 40.5
Om du monterar fälgar med andra dimensioner så gäller INTE rostskyddsgarantin om du skulle få skador på dörrsidorna orsakade av bilens egna hjul, tex blästring av lacken.

Problemet med måtten för godkänd fälg är att tredjepartsfälgtillverkare gör fälgar med exakt dessa mått, endast Kia. Vissa däckfirmor kan inte ens söka efter fälgar med decimalvärde på ET då detta "inte finns i eftermarknadsförsäljningen av fälgar".

Jag letade i flera månader från att vi fick bilen i januari tills att det var dags att slänga på sommardäcken. Hittade några olika fälgar som jag gillade men ingen passade exakt. Till slut valde jag istället att köpa fem hjul med 18" Kia-fälgar för att de är snygga, lyckades få dem billigt, leverans till dörren och viktigast av allt, garantin gäller!

Angående stänkskydd så är det bara att höra av sig, jag kan fixa en uppsättning så du har för montering innan midsommar om du vill. Bara dra iväg ett PM så löser vi det. Kias egna fälgar är på gränsen att fälgarna behövs, dels för skitmängden som stänker upp och dels för skadorisken. Monterar du andra fälgar med minsta lilla förändring så att hjulen sitter längre ut så ökar risken för skador ökar.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"