Annons

Modifierade / egengjorda stänkskydd

1
Har äntligen blivit färdig med mina modifierade stänkskydd. Frugan provkörde i 10-15cm slask och man såg tydligt att de fyller en betydligt större funktion än de små i hårdplast, inga stänk över huvudtaget längst bilens sidor, varjefall i hastigheter kring 20-30kmh.

Materialet är svart mjukplast som används av rallybilar till stänkskydd och för att skydda underredet. Materialet finns några andra färger också men tror de sticker ut väldigt mycket i rött, gult, blåt.

Valde att sätta de främre stänkskydden så högt upp som möjligt fram för att skydda sidorna så mycket som möjligt från stenskott. Bak sitter de lite lägre då jag ville ha mer skydd bakåt för att minimera smuts på bagagelucka och bakruta. Monteringen är busenkel fram då de använder de fyra skruvarna i hjulhuset och kan monteras oavsett om man har stänkskydd eller insteg. Bak används två skruvar i hjulhuset och sedan får man borra två hål i plasten i hjulhuset (ett för det översta fästet i skärmkanten och ett för det nedersta/innersta i innerskärmen). För monteringen i dessa borrade hål använde jag buntband för enkelhetens skull.

Med färdigskurna stänkskydd och förborrade hål tar det ungefär 5-10min/stänkskydd att montera. Lite jobbigare bak då en av skruvarna sitter så nära hjulet att man bara har ca 5cm mellanrum att skruva. Löste det "enkelt" genom att använda en stjärnskruvbits hållen i en skiftnyckel.

Om någon är intresserade av en uppsättning (bara fram, bara bak eller fram och bak) så kan jag beställa hem material, skära till och förborra efter de mallar jag använde och skickar vidare.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Bilagor
Stänkskydden är lite bakifrån. lowrear.jpg Stänkskydden är lite bakifrån. Visad 3814 gånger 61.39 KiB
Utsticket på sidorna för att skydda lacken. rearcloseup.jpg Utsticket på sidorna för att skydda lacken. Visad 3814 gånger 65.4 KiB
Stänkskydden är knappt synliga på avstånd pga den svarta plasten kring hjulhusen. rightside.jpg Stänkskydden är knappt synliga på avstånd pga den svarta plasten kring hjulhusen. Visad 3814 gånger 79.7 KiB
Stänkskydden är knappt synliga på avstånd pga den svarta plasten kring hjulhusen. frontrightcorner.jpg Stänkskydden är knappt synliga på avstånd pga den svarta plasten kring hjulhusen. Visad 3814 gånger 73.41 KiB
Annons

Re: Modifierade / egengjorda stänkskydd

9
Frugan har kört runt med bilen en vecka i snöiga, slaskiga och blöta Stockholmstrafiken nu och jag måste säga att jag är sjukt imponerad över hur lite skit som ser ut att fastna på bils sidor efter stänkskyddsmonteringen. Känns väldigt bra måste jag säga...och på måndag åker bilen in på lackkonservering. Ännu mer skydd åt lacken.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"