Annons

Svarta vs kromade lister under sidofönstrena

1
Alla Sportage har en kromad list vid C-stolpen bakom fönstrena på bakdörrarna men har även sett att vissa Sportage har en kromad list hela vägen från backspeglarna längs undersidan av fönstrena till denna kromade detalj på C-stolpen.

Så här såg vår bil ut igår när vi skulle åka iväg:
Bild
Lite närmare titt på de "svarta" listerna visar dels att det svarta materialet har krympt 0.5-1cm från den synliga kromade listen och dessutom har det svarta materialet släppt i överkant och snö och is har krypit in mellan:
Bild
5 sekunder senare när listerna är bortrivna ser bilen ut så här:
Bild
Lägger upp denna tråden då jag sett betydligt fler bilar med svarta lister än kromade och finns kanske fler som vill ha kromade detaljer så...

Om du skall dra bort de svarta "kromskydden" (?) så var försiktig framme vid backspeglarna där skydden går in 0.5-1cm bakom backspegelns fästplatta mot dörren. Dra försiktigt bakåt istället för utåt när du bara har denna delen kvar så släpper det ganska lätt. Det som är så konstigt är att det svarta materialet inte kändes som typiskt "skyddsplast", det är ganska tjockt och följer kromlisterna perfekt.

:idea: Vill du hellre ha svarta lister på din bil men de svarta skyddslisterna har släppt så är det bara att höra av sig till mig så kan du få köpa mattsvarta dekalremsor som håller minst 7-8 år.

:!: Listerna ovanför sidofönstrena och vid B-stolpen är det också mattsvarta dekaler monterade från fabrik men under finns (vad jag kunde se) plåt lackad i bilens färg. Inget jag kommer dra av på min bil.

Dagens kromtips. :D

OBS! Modifikationerna DU gör på DIN bil sker på DITT ansvar!
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Annons

Re: Svarta vs kromade lister under sidofönstrena

5
Verkar ju helt stört (om det nu är meningen att det svarta skall vara permanent) att det redan har lossnat och krympt dessutom!! I sånt fall bör det vara reklamationsärende!! :? Om det nu är så att du gärna hellre vill ha krom så var det väll bara bra att det lossnade så du upptäckte detta!!

Ska kika på min hur det ser ut!!
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Svarta vs kromade lister under sidofönstrena

6
Tittade på dina bilder som du la upp Tobbe och svårt att säga om det är krom eller svart. De lyser lite mer än resten av de svarta detaljerna runt fönstrena men lyser inte lika mycket som den stora krombiten där bak.

Jag är nöjd med krom, helt ok.

Har dessutom sett att många andra SUV/CUV/andra kör med samma grej, kromat under fönster och bak vid C-stolpen. Bla Mitsubishis nya "vad-den-nu-heter" har så.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"