Annons

Irritation vid tankning, får nästan nervsammanbrott. :)

1
ÄR det bara min Ceed som är en riktig plåga när man ska tanka den? Speciellt när det är nästan 100 grader kallt (eller iaf 10).

Det tar mig ca. 1 minut att fylla från ca. tom tank (2 liter kvar) till jag kan få i ytterligare 12 liter (ganska exakt 12 liter), dessa tar ung. 6 minuter, med en snittfart på 1dl/5sek. Vid pumpen mittemot så hinner 3-4 bilar tanka innan jag fått mina sista 12 litrar.

Kort sagt har fler ett värdelöst flöde ner i tanken på de sista 10-12 litrarna till full tank?

Om fler har det, gäller det även bensinmodellen, eller bara diesel?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Irritation vid tankning, får nästan nervsammanbrott. :)

4
När jag har 12 liter kvar till full tank, med 2-3 liter i tanken så bubblar det upp i röret när jag är på 40-42 liter.
Allt ungefärligt.

På Opeln jag hade innan så var det ett rakt rör, dubbelt så tjockt som detta sugrör på Kia. Då tankade man med knappen helt inne tills tanken var fylld. Nu får man trycka in en dl. släppa knappen och låta skummet lägga sig, för att sedan få i någon dl. igen o.s.v.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

5
r_o_n skrev:När jag har 12 liter kvar till full tank, med 2-3 liter i tanken så bubblar det upp i röret när jag är på 40-42 liter.
Allt ungefärligt.

På Opeln jag hade innan så var det ett rakt rör, dubbelt så tjockt som detta sugrör på Kia. Då tankade man med knappen helt inne tills tanken var fylld. Nu får man trycka in en dl. släppa knappen och låta skummet lägga sig, för att sedan få i någon dl. igen o.s.v.
Har bara tankat min 10a en gång och då körde jag med kanppen och det gick bra. Tror jag fick fullt..:)
Cee´d Crdi SW-10a

7
Tankade just min Ceed, pumpen slog av vid 48 liter. Färddatorn tyckte att jag kunde köra 55 km till.
Jag kunde "tröka" i ett par tre liter till sen tröttnade jag. Det skall ju vara en del luft kvar som expansionsutrymme men om man skall köra vidare direkt så kan man fylla upp helt. Att en varm dag fylla helt med kallt bränsle kan ställa till det teoretiskt. Sen är det osannolikt att man skulle tanka knökfullt och ställa bilen direkt...

Enligt färddatorn hade bilen dragit 0,52
Om jag räknade med 48 liter och trippmätaren blev det 0,54 vilket får anses som bra samstämmighet. Osäkerheten är vad trippmätaren visar i förhållande till verkligt körd sträcka, det får bli en mätning med gps.

9
Smulan skrev:Tankade just min Ceed, pumpen slog av vid 48 liter. Färddatorn tyckte att jag kunde köra 55 km till.
Jag kunde "tröka" i ett par tre liter till sen tröttnade jag. Det skall ju vara en del luft kvar som expansionsutrymme men om man skall köra vidare direkt så kan man fylla upp helt. Att en varm dag fylla helt med kallt bränsle kan ställa till det teoretiskt. Sen är det osannolikt att man skulle tanka knökfullt och ställa bilen direkt...

Enligt färddatorn hade bilen dragit 0,52
Om jag räknade med 48 liter och trippmätaren blev det 0,54 vilket får anses som bra samstämmighet. Osäkerheten är vad trippmätaren visar i förhållande till verkligt körd sträcka, det får bli en mätning med gps.
Mäter du upp vad trippmätaren visar i förhållande till GPS:en får du gärna dela med dig av resultatet. Jag och säkert många fler är intresserade av utfallet.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT