Annons

Start stop (ISG)

1
Hej,

Detta ser ut att vara ett bra forum för en nbliven Kia ägare.
Läste igenom en lite trådar gällande detta (t.ex trubbel med start o stop). Än så länge är jag toknöjd men bilen men jag vill bara få klarhet i om ISG ska fungera under +2 grader eller om det ska vara helt avslaget då? Jag har köpt en Kia Ceed SW -10 och det som är typiskt är att ute pendlar tempraturen mellan -1 till +3 grader.

MVH Mårten
Annons

Re: Start stop (ISG)

3
Tydligen många olika faktorer som styr start/stopp funktionen.
T.ex motortemp..yttertemp..batterikondition mm.
Frågar någon mej så skulle jag vilja ha kopplat bort skiten för all framtid.
Har hört mej för om detta på olika verkstäder...men svaret blir att det inte går.
Bara att gilla läget och trycka på knappen varje gång man startat motorn ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Start stop (ISG)

5
Laban skrev:Tydligen många olika faktorer som styr start/stopp funktionen.
T.ex motortemp..yttertemp..batterikondition mm.
Frågar någon mej så skulle jag vilja ha kopplat bort skiten för all framtid.
Har hört mej för om detta på olika verkstäder...men svaret blir att det inte går.
Bara att gilla läget och trycka på knappen varje gång man startat motorn ;)
Håller fullständigt med. Önskar man kunde få ISG:n bortkopplad för all framtid.

Men..men..det är värt besväret att trycka av ISG:n varje gång, man får trösta sig med att man slipper betala fordonsskatten pga ISG:n.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Start stop (ISG)

6
Backis skrev:
Laban skrev:Tydligen många olika faktorer som styr start/stopp funktionen.
T.ex motortemp..yttertemp..batterikondition mm.
Frågar någon mej så skulle jag vilja ha kopplat bort skiten för all framtid.
Har hört mej för om detta på olika verkstäder...men svaret blir att det inte går.
Bara att gilla läget och trycka på knappen varje gång man startat motorn ;)
Håller fullständigt med. Önskar man kunde få ISG:n bortkopplad för all framtid.

Men..men..det är värt besväret att trycka av ISG:n varje gång, man får trösta sig med att man slipper betala fordonsskatten pga ISG:n.
Vad är det ni tycker är så negativt med ISGn?

Re: Start stop (ISG)

7
För det första är ISG tämligen onödigt, den eventuella bränslebesparingen är närmast försumbar. Om man som jag bor på landet händer det mycket sällan att skiten stannar motorn och då får jag skrämselhicka då jag tror att jag fått motorstopp just i en korsning där jag för ett kort ögonblick släppt upp kopplingen.
Även om det är en förstärkt krans och startmotor (?) så bär det emot att slita på det. Även om det inte skall aktiveras om batteriet inte är på topp så känns det inte bra att starta "i onödan".
Har faktiskt umgåtts med tanken att lägga in ett relä som en kort tid kortsluter avstängningsknappen och därmed simulerar att man trycker på avstängningsknappen. Men det får anstå till våren, under vintern skall en bil bara gå (och inte tjuvstanna med ISG) tills JAG stänger av den.

Re: Start stop (ISG)

8
Jag har bara haft min bil i 1.5veckor så jag har inte hunnit irritera mig så mycket på ISG än, förutom i ett fall. Jag stannar till, ISG slår av motorn, jag drar handbromsen, jag släpper handbromsen, trampar ner kopplingen, och ingenting händer.

Ska det vara så?
Är det meningen att ISG INTE ska starta automatiskt om man dragit handbromsen?
Kia cee'd sw Premium Edition 2012 Piston grey

Re: Start stop (ISG)

9
Mek skrev:Jag har bara haft min bil i 1.5veckor så jag har inte hunnit irritera mig så mycket på ISG än, förutom i ett fall. Jag stannar till, ISG slår av motorn, jag drar handbromsen, jag släpper handbromsen, trampar ner kopplingen, och ingenting händer.

Ska det vara så?
Är det meningen att ISG INTE ska starta automatiskt om man dragit handbromsen?
Nej det fungerar för mig så det verkar inte som det ska.

Däremot har jag flera gånger ställt bilen, lagt i handbromsen, släppt upp kopplingen och bilen har stannat. Därefter har jag gått ur bilen och sedan satt mig i igen. Då startar inte bilen förrän kopplingen är nedtryckt och säkerhetsbältet är ikopplat.

Det tog några gånger innan jag förstod varför den inte ville starta. Men lite häftigt är det att sätta i säkerhetsbältet för att sedan bilen startar av sig själv. Kopplar man däremot ut säkerhetsbältet innan man släpper upp kopplingen så stängs inte motorn av automatiskt.

Shit så mycket text det blev....
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Start stop (ISG)

10
Smulan skrev:För det första är ISG tämligen onödigt, den eventuella bränslebesparingen är närmast försumbar. Om man som jag bor på landet händer det mycket sällan att skiten stannar motorn och då får jag skrämselhicka då jag tror att jag fått motorstopp just i en korsning där jag för ett kort ögonblick släppt upp kopplingen.
Även om det är en förstärkt krans och startmotor (?) så bär det emot att slita på det. Även om det inte skall aktiveras om batteriet inte är på topp så känns det inte bra att starta "i onödan".
Har faktiskt umgåtts med tanken att lägga in ett relä som en kort tid kortsluter avstängningsknappen och därmed simulerar att man trycker på avstängningsknappen. Men det får anstå till våren, under vintern skall en bil bara gå (och inte tjuvstanna med ISG) tills JAG stänger av den.
Håller med om att det kändes skumt i början när motorn dog men det vande man sig vid ganska fort tycker jag. Ang. bränslebesparingen så borde den kunna bli en del om man kör mycket i våra storstäder, Stockholm är ju ett bra exempel där det iaf. känns som om man står still längre tid än vad man rullar :D

Undrar dock vad det gör för miljön? tänk om ALLA bilar haft ISG, borde göra en del...
Skriv svar

Återgå till "Problem"