Tog ut en ny sportagediesel 2,0 -11 i fredags.På kias hemsida står det att denna bil har intervall 3000 mil/24 mån det som infaller först.I serviceboken har dock försäljaren kryssat i 3000 mil/12 mån det som infaller först.Vad gäller egentligen?
Någon som vet säkert?
fredde
Annons
Re: Serviceintervall sportage-11 diesel
2Jag har en likadan bil som du , en 2.0 Crdi.
Du skall in på rostskyddskontroll var 12 månad. Service efter 24 mån eller 3000 mil beroende vilket som inträffar först.
Lycka till med bilen, den är suverän att köra.
Bertil
Du skall in på rostskyddskontroll var 12 månad. Service efter 24 mån eller 3000 mil beroende vilket som inträffar först.
Lycka till med bilen, den är suverän att köra.
Bertil
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
3Jag fick min 2,0 CrDi 4 jan 2011, och var inne hos min återförsäljare (Hedin Bil) för två veckor sedan för att kolla när den skall in första gången.....3000 mil eller 24 månader var det besked jag fick ????
........................................................
Sportage EX CDRi 2,0, man, Cassa White, läder, panoramatak, komfortpaket, SAT-nav.
Sportage EX CDRi 2,0, man, Cassa White, läder, panoramatak, komfortpaket, SAT-nav.
4Det stämmer att sevice skall göras efter 3000 mil eller 24 mån vilket som först inträffar.Däremot skall rostskyddskontroll göras varje 12 :e månad.
Du kan läsa vad som gäller i din sevice och garantibok på sid 16 där står det att du skall in för rostskyddskontroll varje 12:e mån.
Gör du inte detta så frånsäger du din rostskyddsgaranti som Kia ger på 12 är.
Mvh
Bertil
Du kan läsa vad som gäller i din sevice och garantibok på sid 16 där står det att du skall in för rostskyddskontroll varje 12:e mån.
Gör du inte detta så frånsäger du din rostskyddsgaranti som Kia ger på 12 är.
Mvh
Bertil
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
5Har idag fått besked från Kia Katrineholm att Kia beslutat att lägga rost/lackkontrollen i samband med ordinarie service. Min blev ett år i måndags och har kört 2.000 mil. Kör en 1.7 crdi .
6Ah vad bra, Rengman. Undrade just om denna 12 månaders rostskyddskontroll kostade pengar men då är den alltså nu inbakad i 3000 mila servicen.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal
7Gamla modellen av Sportage hade 12 månader eller 3000 mil. En 11:a har som ni säger 24 månader + rostskydd varje år. Jag har dock hört vissa rykten om att detta med rostkollen kan komma att ändras till samma intervall som service så småningom. Om man tar betalt för den eller inte är vad jag förstått upp till ÅF.
Christoffer Svensson
Biva Falun
Telenr: 023-934 28
Email: christoffer.svensson@biva.se
Biva Falun
Telenr: 023-934 28
Email: christoffer.svensson@biva.se
8Svar från KIA står redan längre upp i tråden:
"Har idag fått besked från Kia Katrineholm att Kia beslutat att lägga rost/lackkontrollen i samband med ordinarie service."
Om Kia säger att rostkontroll görs vid 3000mil/2år så gäller det troligen alla bilar, men RING och fråga om du är osäker.
"Har idag fått besked från Kia Katrineholm att Kia beslutat att lägga rost/lackkontrollen i samband med ordinarie service."
Om Kia säger att rostkontroll görs vid 3000mil/2år så gäller det troligen alla bilar, men RING och fråga om du är osäker.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
9Fick samma besked från Hedins i Uddevalla.
Dom har ändrat så dom gör Rostskyddskollen i samband med servicen m.a.o vart annat år för oss med diesel
Dom har ändrat så dom gör Rostskyddskollen i samband med servicen m.a.o vart annat år för oss med diesel
10Jag har en Sportage 12a bensinare, där det står i min serevicebok att intervallet är 1500 mil eller 12mån men jag ringde idag för att boka tid och fick besked att det inte behövs göras färränn 3000 mil eller 2år tydligen nya regler där benisn och disel har samma service intervall. nån annan som har hört om det?