Annons

Temperaturen i kylaren

1
Idag när vi haft en temperatur som varierat mellan minus 2 och 2 plussgrader har bilen stått ute. När jag skulle åka hem med min Kia Ceed, en resa på en mil, visade temperaturmätaren som högst 70 grader. De vill säga den gick inte som den normalt gör upp till 90 grader Har själv inga erfarenheter från "så låga" temperaturer med den här bilen så min fråga blir därför: Tar det så lång tid för de här dieslarna att bli varma eller kan det finnas andra orsaker?
Annons

Re: Temperaturen i kylaren

2
Det tar lång tid för dessa dieslar att gå varma. DEtta beroende på två saker: Först så är de av lågfriktionstyp vilket gör att väldigt lite spillvärme sakapas. Nummer två är att de suger igenom 40% mer luft än vad som behövs och detta kyler motorn innifrån och värmen åker ut med avgaserna.

För att fort få upp mtorn i temp så bör man ligga på så hög växel som möjligt då det vid låga varv inte sugs in lika mycket kall luft i motorn.

Men vid 0 gradigt så bör ju du hinan upp till 90 grader på en mil om du inte kör väldigt försiktigt på för låg växel. Däremot är det inte ovanligt att temperaturen sjunker om du efter att ha kört den på landsväg kommer in i stan och kör lite försiktigare eller har den på tomgång.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010