Annons

repa i lacken

1
Märkte att vi fått en repa vid tanklocket,precis under.
Den är så djup att man fastnar med nagel om man känner efter.

Och den syns med ögat utan problem, inte allt för tydligt, men nu när man vet om det så syns den.
Går det att fixa själv eller måste man be dom titta på den?

Så jävla surt för man vet inte när den kommit eller hur den kommit.
Och den har rullat 164 mil :S
Annons

Re: repa i lacken

2
Går altid att polera så den syns något mindre men är den så djup att du känner den med nageln är det omlackering som gäller. Alternativet om du har någon som håller på med spotrepair i ditt område, de kan lacka bara själva skadan med gott resultat.

Lacken på kian är verkligen superkänslig, el så är det dagens lacker som har blivit så dårliga, jag vet inte.
Fick själv en rejäl repa som gick igenom då sonen strök sig lite efter ena sidan, bilen var smutsig så hans jacka drog väl med sig något gruskorn.

Tappade backre säkerhetsbälte mot insidan av skärmen, direkt sprack laken och det blev som ett stenskott.

3
pratade med KIA precis, hon tyckte jag skulle rulla in med bilen för att dom skulle kika på det.

Självrisken,6300 något.
Men om det går under skadegörelse (då det ser fan ut som en nyckel repa) 1000kr.

Tror att någon försökt bända upp locket då det är en repa rakt neråt, och tanklocket sitter utåt mot vägen där vi parkerar.
Samt några andra tidigare blivit slangade här.

4
Testa med
1: torka rent och gnugga med mkt finnish eller rubbing ordentligt ! Arbeta in det utan att låta det torka före
2: lägg vax och polera så lacken blir varm!! Det kan fungera själv tagit en djup repa så här, syns knappt längre
Ps du måste få upp bra värme i lacken
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

7
frazze skrev:Testa med
1: torka rent och gnugga med mkt finnish eller rubbing ordentligt ! Arbeta in det utan att låta det torka före
2: lägg vax och polera så lacken blir varm!! Det kan fungera själv tagit en djup repa så här, syns knappt längre
Ps du måste få upp bra värme i lacken
Vad är finnish?

Risken med mycket värme på lacken är att man förstör härdningen på klarlacken och att lacken blir matt.

Det finns egentligen 3 olika sorters lackvårdande medel:
  • Compound = Mycket slipmedel för att polera ned mycket slitna lacker, repor och färgskillnader efter omlackering.
    Polish = Mindre slipmedel och ofta en del vax, bra för lätt oxiderade lacker och mindre repor och hårt sittande smuts.
    Vax = Ytförseglare, inget slipmedel överhuvudtaget.
I TS fall är det nog en compund eller rubbing som gäller för att få ned repan så att den syns så lite som möjligt. Fick en ordentlig repa av sambons kompis som stod och gnuggade sig mot bakluckan - den gick bort till 95% med Sonax Rubbing som var det enda som fanns tillhanda just då.

Jag har en god vän som förser mig med Lahegas produkter, och har man tillgång till dem kan jag rekommendera http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=2039
samt
http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=1922
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

8
Det var polish jag menade !!! Sry :roll:
Polish e ju ett bättre alternativ på metallic

Värme = så varmt du kan för hand så bränner du inte ngt skick
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5